W połowie miesiąca jedna z dywizji zmechanizowanych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej przeprowadziła manewry określane w Pekinie, jako przełomowe. Wyjątkowość ćwiczeń polegała na umieszczeniu stanowiska dowodzenia na pokładzie samolotu.
Były to pierwsze manewry tak dużej jednostki lądowej, którymi kierowano z pokładu samolotu klasy AWACS należącej do sił powietrznych. Dowództwo chińskiego lotnictwa podkreśla, że użyto maszyny rodzimej konstrukcji. Tym samym chińskie siły zbrojne wykonały poważny krok naprzód, zyskując nie tylko na możliwościach wczesnego ostrzegania, ale także zdolność zintegrowanego dowodzenia mieszanymi operacjami połączonych rodzajów wojsk.
Pierwsze prace nad samolotami wczesnego ostrzegania rozpoczęto w Chinach jeszcze w latach 60. Najnowsze konstrukcje samolotów tej klasy, Kj-200 i KJ-2000, zostały zaprezentowane w roku 2009 podczas defilady z okazji 60 rocznicy utworzenia Chińskiej Republiki Ludowej. W opisanych manewrach najprawdopodobniej wykorzystano KJ-2000, opracowany na bazie Iła-76. Samolot został wprowadzony służby w roku 2005 i od tamtej pory przechodzi intensywne testy w jednostkach. Nie wiadomo ile takich maszyn znajduje się obecnie w linii, ostatnie w miarę wiarygodne dane z 2008 szacowały ich liczbę na 5 sztuk.
(ecns.cn)