Koncern Leonardo wykorzystał odbywające się w Pretorii targi African Aerospace and Defence do intensywnej promocji samolotu transportowego C-27J Spartan. Gotowość samolotu do operowania z nieprzygotowanych pasów startowych oraz dobre osiągi uzyskiwane w klimacie gorącym i górskim mają ze Spartana czynić samolot idealny na afrykańskie warunki.

Samolot był prezentowany szczególnie w kontekście wsparcia misji międzynarodowych, obrony cywilnej, transportu taktycznego i przewozu ważnych osób. Jego właściwości w tych kategoriach mają według producenta być niedoścignione dla innych samolotów tej klasy. Do tej pory Spartany zostały zamówione w Afryce przez Maroko, Czad, Kenię i Zambię. Łącznie na świecie czternaście państw wykorzystuje osiemdziesiąt pięć samolotów tego typu.

– Siły powietrze potrzebują samolotów o charakterystykach Spartana – mówi Umberto Rossi, odpowiedzialny w koncernie za marketing. – Wierzymy, że nasz produkt jest najlepszym rozwiązaniem dla państw afrykańskich. C-27J jest najbardziej efektywnym wielozadaniowym samolotem transportowym na świecie. Możliwość operowania nawet z najprostszych pasów startowych w ekstremalnych warunkach klimatycznych jest nie do osiągnięcia dla innych samolotów dwusilnikowych. Zamówiony i użytkowany z dobrym skutkiem przez najważniejsze siły powietrzne, Spartan zaprezentował możliwość wykonania każdej misji taktycznej od przewozu pomocy humanitarnej po transport żołnierzy na pole walki.

Koncern Leonardo ogłosił ponadto, że rozpoczął program modernizacji samolotu. Zmiany mają objąć awionikę, systemy łączności i końcówki skrzydeł, na których pojawią się winglety. Nowa wersja ma zostać oblatana i przetestowana jeszcze w tym roku i ma być dostępna dla klientów od 2019 roku.

Na bazie Spartana powstał szereg samolotów specjalnego przeznaczenia: gaśniczy, ratownictwa morskiego, walki elektronicznej i wsparcia pola walki. Całe wyposażenie specjalistyczne jest montowane na paletach, więc samolot w każdej chwili można ponownie skonfigurować do roli transportowca.

Zobacz też: Pierwszy lot australijskiego Spartana

(monch.com)

Maciej Hypś, Konflikty.pl