Departament Obrony USA jest przekonany, iż wojsko będzie mogło zakupić dużą liczbę myśliwców wielozadaniowych piątej generacji F-35 Lightning II, skonstruowanych przez przedsiębiorstwo Lockheed Martin w ramach projektu Joint Strike Fighter. Te zamówienia, mimo okrojonego budżetu Pentagonu, mają mieć charakter priorytetowy w stosunku do innych potrzeb.
Pentagon planuje zakup 110 tego typu maszyn w 2018 roku. Do 2021 roku produkcja osiągnie stopę 130 samolotów, które trafią do Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej oraz Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Największą ich liczbę otrzymają Siły Powietrzne. Natomiast maszyny, które będą nabywane przez pozostałe dwa komponenty wojsk, dostarczone zostaną w równej liczbie przypadającej na każdy z nich.
W środowiskach wojskowych USAF i US Navy istnieją jednak poważne obawy dotyczące istniejących możliwości budżetowych. Nie jest pewne, czy te wojskowe komponenty będą w stanie pozwolić sobie na tę liczbę samolotów, jaką planuje się kupić jeszcze w tym dziesięcioleciu.
Zakup F-35 jest projektem sztandarowym. Pod koniec dekady Siły Powietrzne i Marynarka Wojenna będą wdrażać do służby nowe jednostki, które obecnie są w fazie rozwoju, lecz będą mieć dla nich bardzo duże znaczenie. Jednym z nich jest samolot tankujący Boeing KC-46A przeznaczony dla USAF, który miał wejść do produkcji w 2017 roku. Możliwe jest jednak ryzyko wystąpienia opóźnień, ze względu na zastosowanie w KC-46A wielu nieprzetestowanych rozwiązań.
(www.defensenews.com)