Z powodzeniem zakończono testy wieloczynnościowego radaru kierowania ogniem (MFCR), będącego częścią systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej MEADS. Sześciotygodniowe próby przeprowadzono na poligonie Pratica di Mare w pobliżu Rzymu. Część z nich odbywała się po raz pierwszy w południowych Niemczech w ośrodku testowym MBDA we Freinhausen.
Działanie pracującego w paśmie X dookólnego radaru z anteną fazowaną sprawdzono w obecności potencjalnych odbiorców systemu. Symulowane scenariusze zakładały między innymi usiłowanie zakłócenia pracy urządzenia, a także zbadanie zdolności przeszukiwania środowiska zewnętrznego w poszukiwania zagrożeń, namierzania celów i ich śledzenia. Praca radaru była nieustannie poddawana zakłóceniom emitowanym przez obiekty naziemne. Konstruktorzy oświadczyli, że radar przeszedł kolejne próby i imponuje obserwacją dookólną. Ponadto jest wysoce mobilny, podobnie jak inne komponenty, zapewniając krótkie czasy rozwinięcia. Dzięki temu będzie służył jako obrona celów cywilnych, ale również zgrupowań wojsk na polu bitwy. Z kolei zastosowanie mniejszych pojazdów pozwoli na transport samolotem C-130 Hercules.
Jak twierdzą jego konstruktorzy, system jest pozbawiony martwych pól i będzie służył pełnej ochronie przed środkami napadu powietrznego, w tym pociskami manewrującymi, samolotami, śmigłowcami i bezzałogowymi statkami powietrznymi (UAV), oferując przy tym innowacyjne zwalczanie wielu taktycznych pocisków balistycznych jednocześnie. Ponadto system ma unikalne zdolności wykrywania, namierzania i przechwytywania celów od tyłu.
(armyrecognition.com; na zdjęciu dookólny radar MFCR wchodzący w skład systemu MEADS pokazywany na kieleckim salonie w 2014 roku, fot. Andrzej Pawłowski, Konflikty.pl)