INS Kamorta, pierwsza korweta zwalczania okrętów podwodnych stanowiąca jednostkę nowego typu, wpadła na mieliznę na rzece Hooghly podczas prób morskich. Do zdarzenia doszło 25 października w okolicy Geonkhali w Bengalu Zachodnim.

INS Kamorta jest budowana przez Garden Reach Shipbuilders and Engineers (GRSE), jedną z czołowych indyjskich stoczni, znajdującą się w Kolkacie (Bengal Zachodni). Zamówienie złożono w 2003 roku, a wodowanie odbyło się 21 kwietnia roku 2010. Jednostka miała wejść do służby jeszcze w tym roku, ale wypadek najprawdopodobniej spowoduje opóźnienia. Powodem wejścia na mieliznę była awaria silników okrętowych. Na miejsce wysłano dwa holowniki należące do Kolkata Port Trust, które pomogły korwecie dostać się do stoczni GRSE. Tam będzie przeprowadzona dokładana inspekcja i zostaną wykonane potrzebne naprawy.

Okręt ten jest pierwszym z serii nowych korwet zwalczania okrętów podwodnych budowanych w Indiach na potrzeby marynarki wojennej tego państwa. W projekcie wykorzystano rozwiązania technologii stealth, co czyni je pierwszymi tego rodzaju okrętami budowanymi w Indiach. Typ ma się składać z czterech okrętów z możliwością zamówienia dodatkowych czterech. Wszystkie są budowane przez stocznię w Kolkacie. Trzy spośród nich (INS Kamorta, INS Kadmatt i INS Kiltan) już zwodowano. Ostatni, INS Kavaratti, najprawdopodobniej zostanie zwodowany w 2014 roku.

Korwety mają wyporność 3800 ton i długość 109 metrów. Na pokładzie będzie się znajdował śmigłowiec Westland Sea King. Uzbrojenie będzie się składało z działka OTO Melara kalibru 76,2 milimetra, ośmiu przeciwokrętowych pocisków manewrujących 3M-54 Klub, dwóch CIWS AK-630, dwóch wyrzutni rakiet RBU-6000 i szesnastu pocisków typu ziemia-powietrze Barak 1.

(timesofindia.indiatimes.com, navaltoday.com)