Rosyjskie ministerstwo obrony rozważa dwie konstrukcje, które w przyszłości stałyby się następcami przestarzałego wojskowego samolotu transportowego Antonow An-26.

Pierwszą propozycją jest rozwój lekkiego samolotu transportowego w oparciu o Antonowa An-140, czyli pasażerski samolot turbośmigłowy produkowany przez zakłady Awiakor w Samarze. Maszynę zaprojektowało biuro konstrukcyjne Antonowa w celu zastąpienia samolotów An-24 i An-26. Samolot może przewozić ładunek o wadze do sześciu ton na odległość ponad dwóch tysięcy kilometrów. Wykorzystuje się go do patrolowania, transportu wojskowego i misji realizowanych przez wojska specjalne.

Drugą opcją jest wznowienie programu budowy Iljuszyna Ił-112W przez zakład WASO w Woroneżu. Obecnie produkcja jest wstrzymana na mocy decyzji z 2011 roku. Powodem były problemy techniczne i finansowe. Te ostatnie pojawiły się po tym, jak w połowie maja 2011 roku rosyjskie ministerstwo obrony zrezygnowało z zakupów tej maszyny na rzecz wyżej wymienionego Ana-140.

W informacji podanej przez rosyjski resort obrony nie ujawniono żadnych szczegółów związanych z organizacją przetargu i dalszym harmonogramem. Obecnie dokonuje się ewaluacji obu konstrukcji pod względem przydatności do stawianych zadań.

An-26 to dwusilnikowy turbośmigłowy samolot zaprojektowany w ZSRR. W służbie znajduje się od 1969 roku. Liczba Anów-26 obecnie służących w wojskach lotniczych Federacji Rosyjskiej waha się od dwudziestu trzech do siedemdziesięciu. Poza tym maszynę wykorzystuje również lotnictwo wielu innych krajów, zwłaszcza Wspólnoty Niepodległych Państw.

(en.rian.ru)