Portugalskie siły powietrzne rozważają modernizację floty śmigłowców AW101. Planowane prace mają zostać przeprowadzone w ramach modernizacji w połowie cyklu służby (mid-life upgrade). Główny nacisk ma być położony na awionikę i czujniki, natomiast elementy mechaniczne, takie jak silniki, nie zostaną wymienione.

Informacje w tej sprawie przekazał generał dywizji João Nogueira, dyrektor pionu do spraw utrzymania systemów uzbrojenia w Força Aérea Portuguesa. Prowadzone są rozmowy z producentem śmigłowców – włoskim koncernem Leonardo. Mają one przede wszystkim określić zakres koniecznych prac i kształt poszczególnych pakietów modernizacyjnych, które Lizbona ma do wyboru.

Za rozpoczęciem programu MLU przemawiały dwa czynniki. Pierwszym był wiek maszyn. Portugalia ma dwanaście AW101, które zastąpiły śmigłowce SA.330 Puma. Połowa floty portugalskich Merlinów używana jest do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, zaś pozostałe – do zadań z zakresu ochrony rybołówstwa, transportu i wsparcia bojowego. Nogueira stwierdził, że wiek poszczególnych płatowców, wynoszący 18–20 lat, i ich bardzo intensywna eksploatacja wręcz nakazuje modernizację floty.

Drugim czynnikiem jest możliwość podłączenia się do podobnych programów realizowanych przez sojuszników bądź czerpania z ich doświadczeń. Nogueira zaznacza, że na modernizację swoich Merlinów zdecydowała się Kanada. Śmigłowce, oznaczone tam CH-149 Cormorant, od 2022 roku przechodzą prace modernizacyjne. Dostawa pierwszego egzemplarza planowana jest na przyszły rok. Prace w dużym zakresie skupiają się na tych elementach, które planuje zmodyfikować Lizbona – awionice i systemach łączności.

Niewykluczone, że portugalscy wojskowi mogą starać się wykorzystać doświadczenia Kanadyjczyków przy modernizacji Cormorantów, zwłaszcza że kanadyjskie śmigłowce są niewiele starsze od portugalskich (dostawy ruszyły w 2001 roku) i używane są praktycznie w tych samych zadaniach. Nogueira dodaje, że unowocześnienie Merlinów rozważane jest też przez duńskie siły powietrze.

Tu nie Netflix – za nic nie trzeba płacić. Jak długo będziemy istnieć, tak długo dostęp do naszych treści będzie darmowy. Pieniądze są jednak niezbędne, abyśmy mogli funkcjonować.

Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1700 złotych miesięcznie.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.

MAJ BEZ REKLAM GOOGLE 84%

Leonardo twierdzi, że na bazie doświadczeń z poprzednich lat jest w stanie przedstawić klientom kilka różnych wariantów modernizacyjnych, dostosowanych do potrzeb. Leonardo uważa, że modernizacja pozwoli wydłużyć służbę śmigłowców o kolejne 15–20 lat. Pakiet MLU można dostosować konkretnie do charakterystyki działań konkretnych maszyn i potrzeb, w tym implementacji nowych jednostek napędowych.

Portugalskie śmigłowce napędzane są przez francuskie silniki Safran RTM322. Nogueira zaznacza, że dotychczas eksplo­ato­wane silniki nie stwarzają żadnych problemów eksploatacyjnych i nie planuje się ich zastąpienie innym modelem. Dla porównania: AW101 używane przez Brygadę Lotnictwa MW używają amerykańskich General Electric CT7-8E.

Nogueira odniósł się też do zakupu następcy śmigłowców AW101. Resort obrony prowadził już analizy dotyczące pozyskania następcy Merlinów. Duży zasięg śmigłowców w połączeniu z ich „wysoką wydajnością” sprawił, że zakup nowych wiropłatów nie jest wysoko na liście priorytetów modernizacyjnych.

W 2022 i 2024 roku Lizbona kupiła łącznie dziewięć używanych śmigłowców UH-60A Black Hawk do gaszenia pożarów i transportu. Śmigłowce odkupiono od prywatnych przedsię­biorstw, jednak przed odbiorem zostały zmodernizowane – otrzymały między innymi szklany kokpit. Do tej pory dostarczono trzy egzemplarze, a pozostałe zostaną dostarczone do końca przyszłego roku. Wcześniej kupiono siedem nowych śmigłowców AW119 Koala do zadań transportowych, ratowniczych i szkoleniowych.

Przyszłość lotnictwa morskiego

Nogueira odniósł się też do zakupu morskich samolotów patrolowych P-3C Orion wycofanych ze służby w niemieckiej marynarce wojennej. Portugalczycy w 2023 roku odkupili od Niemiec sześć głęboko zmodernizowanych P‑3C CUP+. Dołączą one do pięciu ponad­czter­dzie­sto­let­nich P-3C, okupionych w 2005 roku od Holandii i stacjonujących obecnie w bazie Beja. Zdaniem generała dodatkowe samoloty pozwolą znacząco podnieść możliwości patrolowania rozległych obszarów morskich Portugalii, zwłaszcza w kontekście obecnych problemów z rosyjską flotą cieni.

Niemiecki morski samolot patrolowy P-3C Orion.
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Berlin wraz z samolotami przekazał symulatory i duży pakiet części zamiennych, co pozwoli zabezpieczyć eksploatację samolotów na długie lata. Obecnie dostarczono już cztery maszyny, które wraz z tymi używanymi obecnie przejdą modernizację. P-3C otrzymają łączę wymiany danych Link 16 i nowocześniejszy system identyfikacji swój-obcy. Unowocześnione zostaną także inne instalacje. Ostatnie dwa niemieckie samoloty zostaną dostarczone w tym roku.

– P-3 dla Portugalii jest bardzo istotny powiedział Nogueira. – Mamy przed sobą ogromny ocean do obserwowania, ale chcemy być również istotni na arenie międzynarodowej, zwłaszcza w NATO.

W przyszłym miesiącu jeden P-3C zostanie oddelegowany do wsparcia wschodniej flanki Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Andres Alvarado, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic