W trakcie odbywających się w Seulu targów Korea Army International Defense Industry Exhibition podpisano protokół ustaleń pomiędzy Saabem i Korea Aerospace Industries (KAI) dotyczący udziału koreańskiej firmy w produkcji samolotów wczesnego ostrzegania GlobalEye w razie wybrania tej konstrukcji przez koreańskie siły powietrzne. Korea Południowa od kilku lat zamierza powiększyć flotę samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Poza Saabem o kontrakt zamierza walczyć Boeing oferujący E-7 oraz konsorcjum firm L3Harris, Korean Air i Elta Systems oferujące system Phoenix na samolocie Bombardier Global 6500. W tej chwili siły powietrzne Korei Południowej wykorzystują cztery samoloty Boeing 737 AEW&C.
W przypadku wybrania szwedzkiej oferty porozumienie zakłada bardzo szeroki udział KAI w przerabianiu bazowych samolotów Bombardier Global 6500 na samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Dotyczy to w szczególności modyfikacji płatowca i jego układu aerodynamicznego oraz instalacji i integracji poszczególnych systemów. Saab zapewni przy tym szerokie wsparcie techniczne i szkoleniowe dla zbudowania kompetencji wśród pracowników KAI. Dzięki temu koreańskie przedsiębiorstwo będzie w przyszłości w pełni samowystarczalne w kwestii dalszych modernizacji systemu czy jego naprawy.
KAI stanie się również beneficjentem transferu technologii związanych dozorem przestrzeni powietrznej. Udział firmy w przebudowie Bombardierów na GlobalEye’e nie tylko pozwoli jej zdobyć kompetencje w zakresie obsługi tych samolotów, ale będzie również stanowił fundament, na którym w przyszłości Koreańczycy będą mogli budować całkowicie własne rozwiązania w segmencie samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia lub innych maszyn specjalnego przeznaczenia, na przykład rozpoznania elektronicznego.
– Porozumienie pomiędzy Saabem i KAI zwiększy kompetencje w dziedzinie technologii radarowych i stworzy krajowe zdolności do zabezpieczenia strategicznej niezależności Republiki Korei w segmencie rozpoznania powietrznego – powiedział wiceprezes Saaba Markus Borgljung. – Prawdę mówiąc, GlobalEye to jedyny system oferujący rzeczywisty transfer technologii.
Szwedzi wybrali KAI na partnera, ponieważ jest to firma zajmująca się produkcją lotniczą całościowo, od początku do końca. Jest liderem koreańskiego przemysłu obronnego z rozbudowanym zapleczem produkcyjnym i projektowym, a także doświadczeniem w modernizacji samolotów specjalnego przeznaczenia. W 2021 roku KAI podpisał umowę z Boeingiem na modyfikację czterech Boeingów 737 AEW&C obejmującą instalację nowych systemów identyfikacji swój-obcy i systemu wymiany informacji taktycznych Link 16. Ponadto firma modernizowała morskie samoloty patrolowe P-3CK, a teraz jest w trakcie realizacji kontraktu na dostawę czterech samolotów rozpoznawczych Baekdu, bazujących na Falconach 2000LXS.
Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1600 złotych miesięcznie.
Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.
Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.
Saab wymienia również inne zalety swojej oferty. Przede wszystkim GlobalEye jest jedynym rozwiązaniem tej klasy, które jest w produkcji, jest zamówione i jest w służbie. W służbie są również różne Boeingi E-7, a kolejne są produkowane dla Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Także NATO wybrało rozwiązanie Boeinga w ramach programu wyłonienia następcy samolotów E-3. Wszystko to są jednak samoloty w nowej konfiguracji, która jeszcze nie została do końca opracowana. Najbardziej zaawansowany jest brytyjski wariant AEW.1, ale po pierwsze: notuje on już niemal dwuletnie opóźnienie, a po drugie: będzie w konfiguracji innej niż najnowsze samoloty US Air Force.
Amerykańskie samoloty są opóźnione ze względu na zmieniające się wymagania US Air Force co do ich wyposażenia oraz przedłużające się negocjacje z Boeingiem na temat warunków finansowych. Boeing ma dostarczyć pierwszy prototyp E-7 dla USAF w 2027 roku.
Tymczasem Saab w ostatnich latach dostarczył pięć GlobalEye’ów do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i jest w trakcie produkcji trzech maszyn dla szwedzkich sił powietrznych. Szwedzki producent utrzymuje, że dzięki zaangażowaniu KAI będzie w stanie dostarczyć samoloty zgodnie z harmonogramem. Można również zakładać, że w razie wygranej i koreańskich oczekiwań odnośnie szybkich dostaw Szwedzi odstąpią jeden czy dwa samoloty będące już w produkcji.
Ostatnim konkurentem jest wspomniane konsorcjum L3Harris, Korean Air i Elty Systems. Oferuje ono samoloty Global 6500 zintegrowane z izraelskimi radarami zainstalowanymi w konforemnych sponsonach. Chociaż nie ujawniono szczegółów oferowanego rozwiązania można zakładać, że chodzi o samolot podobny do Ejtama służącego w izraelskich siłach powietrznych oraz G550-EL/W-2085 zakupionych przez Włochy i Singapur. Wszystkie one wykorzystują radar Elta EL/W-2085. Pierwsze dwa samoloty dla Korei miałyby przejść wstępne prace dostosowawcze w Stanach Zjednoczonych, a montaż radarów odbyłby się w Izraelu. Główną rolę przy modyfikacji kolejnych dwóch samolotów odgrywałaby Korean Air.
Ze względu na silne więzy ze Stanami Zjednoczonymi i aktualnie wykorzystywaną flotę Boeingów 737 AEW&C Amerykanie mogą wydawać się faworytem, ale ponownie – rozwój zmodyfikowanej wersji E-7 napotyka na problemy, a GlobalEye lata i jest produkowany.
Koreańczycy potrafili już raz zrezygnować ze sprzętu amerykańskiego i postawili na KC-390 zamiast na C-130. Poza tym, nie licząc porozumienia z KAI, Saab już w tej chwili ma silne więzi gospodarcze z przedsiębiorstwem LIG Nex1 działającym w branży elektroniki wojskowej i produkcji pocisków. Obie firmy współpracowały w przeszłości przy sprzedaży do Korei Południowej radarów przeciwartyleryjskich ARTHUR (Artillery Hunting Radar) i rozwoju techniki radarowej. Decyzja o wyborze nowych samolotów przez Seul ma zapaść w 2025 roku.
Sercem systemu GlobalEye jest radar Erieye ER, oferujący zasięg wykrywania ponad 600 kilometrów. Jest zbudowany z modułów nadawczo-odbiorczych wykorzystujących azotek galu (GaN). Samolot wyposażono także w zamontowany pod kadłubem radar z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym Selex ES Seaspray 7500E. Służy on do wykrywania celów morskich i lądowych, dysponuje między innymi trybami pracy GMTI (ground-moving target indicator) i SAR (synthetic aperture radar).
Pozostałe wyposażenie misyjne obejmuje miedzy innymi głowicę obserwacyjną FLIR Systems Star Safire 380HD, terminale wymiany danych taktycznych zgodne ze standardami Link 11/16/22, system identyfikacji swój–obcy, odbiornik sygnałów transponderów lotniczych ADS‑B i odbiornik sygnałów systemów automatycznej identyfikacji statków AIS.