Wraz z początkiem roku działalność zainaugurował nowy lotniczy zespół akrobacyjny – Polskie Legendy Lotnictwa. Jego występy będą zawierały unikalne połączenie wyczynowego samolotu akrobacyjnego oraz wojskowego, treningowego odrzutowca.

Zespół tworzą piloci: Jerzy Leń, Sławomir Hetman, Artur Kielak, Marek Masalski i Tomasz Czekajło.

Pomysłodawcą powstania zespołu jest Artur Kielak, który rozpoczął współpracę z Fundacją „Legendy Lotnictwa” na zaproszenie jej prezesa Pana Tomasza Czekajło. Głównym celem jaki zespół sobie obrał jest promocja statutowych celów fundacji – jak odbudowa polskiego myśliwca z II wojny światowej – PZL P.11.

Połączenie zaawansowanego technologicznie, wyczynowego samolotu akrobacyjnego XA-41 z samolotem odrzutowym, jest czymś tak innowacyjnym, że nie trzeba było długo zachęcać legendarnego pilota TS-11 Iskra – płk. rez. Jerzego Lenia do wstąpienia do zespołu. Jest to ogromne wyzwanie dla obydwu pilotów, ponieważ charakterystyki lotne ich maszyn, różną się zasadniczo. Jednak ciągła chęć tworzenia i samodoskonalenia się powoduje, że piloci zespołu „Polskie Legendy Lotnictwa” zrobią wszystko, aby stworzyć dla widzów niezapomniane i pełne emocji trójwymiarowe widowisko na niebie.

Ten innowacyjny pomysł, po raz pierwszy w Polsce i na pewno jeden z niewielu na świecie, pozwoli Fundacji „Legendy Lotnictwa” rozpropagować szeroko ideę swojej działalności, która przypomni wszystkim jak potężny był Polski przemysł lotniczy przed laty i jak dużą rolę odegrał w całej historii lotnictwa.

Płk rez. pil. Jerzy Leń aktywnie zaangażował się w tworzenie zespołu akrobacyjnego Biało – Czerwone Iskry i od początku jego powstania, przez kolejne 10 lat był jego dowódcą. Obecnie pracuje jako pilot – instruktor w Akademickim Ośrodku Szkolenia Lotniczego Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Za sterami samolotów spędził dotychczas ponad 3950 godzin, z czego 3750 godz. na samolocie odrzutowym TS-11 Iskra. Posiada klasę mistrzowską pilota wojskowego i poza Iskrą latał również na: JAS-39 Gripen, MiG-29, Su-22, Alpha Jet, M-346, MiG-AT, I-22 Iryda.

Artur Kielak od 1995 roku spędził 6000 godzin. Zawodowo związany z liniami lotniczymi Ryanair, gdzie pełni funkcję kapitana Boeinga 737-800. Wcześniej kapitan Boeinga 737-300 i 400 w liniach Centralwings oraz pilot korporacyjny i demonstracyjny w Cessna Aircraft Company. Latał na ponad 25 typach samolotów i śmigłowców tłokowych, turbośmigłowych i odrzutowych. Od wielu lat jest członkiem kadry narodowej w akrobacji samolotowej, pilotem pokazowym, Mistrzem Polski w Akrobacji Samolotowej oraz od wielu lat najwyżej sklasyfikowanym polskim zawodnikiem w akrobacji samolotowej na mistrzostwach Europy i Świata.

(legendylotnictwa.pl)