Turecki Podsekretariat Przemysłu Obronnego poinformował, że w czerwcu 2018 roku rozpoczną się dostawy samolotów szkolno-treningowych Hürkuş B. Informacja została podana po pierwszym locie samolotu, który odbył się wczoraj.

Hürkuş B ma zastąpić w tureckich siłach powietrznych odrzutowe T-37 Tweety. Tym samym Turcy podążają śladami innych sił powietrznych, które zastępują odrzutowe samoloty szkolenia podstawowego bardziej ekonomicznymi samolotami turbośmigłowymi. Hürkuş wyposażony jest w HUD, „szklany kokpit” i układ HOTAS – wszystkie elementy wyposażenia zostały wyprodukowane przez turecki Aselsan. Nowy samolot będzie stanowił podstawową maszynę szkoleniową tureckiego lotnictwa.

Dodatkowo TAI pracuje nad Hürkuşem C, który będzie samolotem uzbrojonym, przeznaczonym do zwalczania partyzantki. Będzie mógł przenosić 1500 kilogramów uzbrojenia na pięciu węzłach, a kadłub będzie częściowo opancerzony.

Na razie Hürkuş napędzany jest silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-68T, który w przyszłości ma być zastąpiony przez nową jednostkę napędową opracowaną w Turcji przez TUSAŞ Engine Industries. Spółka ta dostarcza już silniki do śmigłowców T-625 i ATAK.

Zobacz też: Hürkuş przeszedł testy bezpieczeństwa

(quwa.org)

Anna Zvereva, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic