Robert O’Brien, doradca prezydenta Donalda Trumpa do spraw bezpieczeństwa narodowego, podczas wystąpienia w stoczni marynarki wojennej w Portsmouth zapowiedział uzbrojenie niszczycieli typu Arleigh Burke w broń hipersoniczną. Deklaracja, chociaż istotna, przynosi bardzo wiele pytań.
Przede wszystkim wypowiedź O’Briena jest bardzo ogólnikowa. Nie wiadomo, czy pociski hipersoniczne mają trafić na niszczyciele wszystkich wersji, co znacząco zwiększy ich możliwości bojowe, a przede wszystkim zapewni okrętom możliwości atakowania z dużego dystansu silnie bronionych celów. Trzeba też pamiętać, że US Navy rozgląda się za „czymś więcej niż Flight III”, czyli jeszcze bardziej zaawansowaną wersją Arleigh Burke.
Wiadomo na pewno, że niszczyciele zostaną uzbrojone w pociski hipersoniczne po okrętach podwodnych typu Virginia i niszczycielach typu Zumwalt. Pojawia się pytanie, czy amerykański przemysł stoczniowy, mimo zapowiadanej rozbudowy i dofinansowania, podoła zadaniu ewentualnego przezbrojenia pięćdziesięciu ośmiu używanych obecnie niszczycieli typu Arleigh Burke oraz kilkunastu budowanych jednostek Flight IIA i III. W grę wchodzą też spodziewane bardzo duże koszty takiego programu.
Osobną kwestią jest umieszczenie pocisków na pokładzie okrętów. O’Brien nie podał, który konkretnie typ broni hipersonicznej jest brany pod uwagę, ale można założyć, że chodzi o Conventional Prompt Strike. Tutaj zaczynają się problemy, bowiem przy długości 12 metrów i średnicy przyspieszacza startowego wynoszącej 86 centymetrów Conventional Prompt Strike zwyczajnie się nie mieści w wyrzutniach Mk 41.
Standardowe pionowe wyrzutnie stosowane na okrętach US Navy mogą pomieścić pociski o maksymalnej długości 6 metrów i średnicy 53 centymetrów. Tym samym problemy z rozmiarami Conventional Prompt Strike dotyczą też niszczycieli typu Zumwalt. Sprawa ta może stać się argumentem za projektem zupełnie nowego typu niszczycieli, który od początku ma być przystosowany do przenoszenia broni hipersonicznej.
Zobacz też: SeaSpider. Torpeda do zwalczania torped
(defensenews.com, thedrive.com)