Tureckie przedsiębiorstwo Savunma Teknolojileri Mühendislik (STM) poinformowało, że czyni postępy w modernizacji pakistańskich okrętów podwodnych typu Agosta 90B (w Pakistanie klasyfikowane jako typ Chalid). Prace mają odbywać się pomimo „sankcji i ograniczeń”, których autorem jest Paryż.
– Ten projekt przebiega bardzo pomyślnie mimo sankcji i ograniczeń nałożonych przez Francję, producenta okrętów podwodnych – powiedział Murat İkinci, dyrektor generalny STM.
Nie wyjaśnił on jednak, na które przedsiębiorstwo Francja nałożyła sankcje, ani nie wypowiedział się na temat charakteru wprowadzonych obostrzeń. Warto przypomnieć, że producentem okrętów podwodnych typu Agosta 90B jest Naval Group (wcześniej DCNS). STM podpisało kontrakt na modernizację pakistańskich okrętów podwodnych w 2016 roku.
– Mamy nadzieję, że do końca tego miesiąca zakończymy wyposażanie naszego pierwszego okręt, dokonamy pierwszego uruchomienia i rozpoczniemy testy, wykonując między innymi pierwsze zanurzenie – powiedział İkinci w wywiadzie dla agencji Anadolu.
STM podpisało umowę na unowocześnienie dwóch okrętów podwodnych. Zależnie od postępu prac możliwe stanie się sygnowanie osobnego kontraktu na modernizację trzeciego okrętu. Pakistańska marynarka wojenna dysponuje okrętami Chalid (S137), Saad (S138) i Hamza (S139). Przedstawiciele tureckiego przedsiębiorstwa stoczniowego zarzekają się, że dążą do szybkiego zakończenia prac, co poprowadzi ich do podpisania kolejnej umowy, i nie przewidują żadnych przeciwności.
Co ciekawe, pierwotny przetarg dotyczył modernizacji jednego okrętu, ale finalnie został rozszerzony na drugą jednostkę. W ramach unowocześnienia wymieniono sonary, peryskopy, system dowodzenia i kontroli, a także radar i systemy walki elektronicznej. Zastępowane są przez odpowiedniki opracowane przez tureckie firmy Havelsan i Aselsan.
Zainstalowano między innymi system nawigacji inercyjnej Kaşif, pozyskujący dokładne informacje o położeniu geograficznym, który wykorzystywany jest w infrastrukturze systemu dowodzenia i kontroli pakistańskich okrętów podwodnych. Ponadto na wyposażeniu jednostek znalazły się zintegrowany system kontroli dowodzenia okrętami podwodnymi SEDA, opracowany przez Havelsana, i system przeciwdziałania torpedom Zargana, dzieło specjalistów Aselsana.
Zobacz też: Pierwszy lot JF-17 Block III
(defenseworld.net)