3 sierpnia PKP Intercity S.A. ogłosiło zapytanie ofertowe w sprawie pozyskania ośmiu nowych wagonów osobowych specjalnych. W ramach planowanego przetargu rodzimy przewoźnik kolejowy zakupi sześć wagonów bezprzedziałowych osobowych i dwa wagony przedziałowe do przewozu konwoju. Wszystkie wagony mają mieć długość 26,4 metra (ze zderzakami) i być przystosowane do komunikacji w ruchu krajowym i międzynarodowym po normalnotorowej sieci kolejowej w europejskich krajach NATO, Szwecji, Bośni i Hercegowinie, Serbii oraz Macedonii z prędkością do 160 lub 200 kilometrów na godzinę.
Wagony bezprzedziałowe osobowe mają mieć 72 łatwo demontowalne fotele ze stolikami z tyłu oraz regulacją pochylenia oparcia w układzie wagonu bezprzedziałowego (68 miejsc skierowanych przodem/tyłem do kierunku jazdy, cztery miejsca vis-à-vis i dwa stoliki). Dodatkowo wagony powinny być wyposażone w:
- dwie modułowe kabiny WC ze zbiornikami na wodę o pojemności 600 litrów każdy,
- aneks kuchenny,
- system audiowizualny, obsługujący karty SD i płyty CD / DVD oraz wyposażony w porty USB, transmiter FM, monitory ciekłokrystaliczne i nagłośnienie,
- półki stalowe lub wykonane z tworzywa sztucznego,
- do dwóch regałów na plecaki,
- klimatyzację i system ogrzewania kabiny,
- APU służące odpowiednio do ciągłego zasilania wszystkich urządzeń elektrycznych,
- drugie APU służące wyłącznie do ciągłego zasilania oświetlenia, ogrzewania i lodówek.
Wagony przedziałowe mają się dzielić na siedem przedziałów. Każdy z sześciu przedziałów ma być wyposażony w dwa łóżka piętrowe i cztery regały na plecaki. Siódmy przedział z przeznaczeniem dla dowódcy konwoju ma mieć miejsce leżące, stolik i sejf. W pozostałej części wagonu ma się znajdować jadalnia wyposażona w:
- stół,
- 14 krzeseł,
- dwupoziomowy regał na broń o wymiarach 2 × 1,5 × 2,08 metra,
- aneks kuchenny.
Reszta wyposażenia ma być identyczna jak w wagonie bezprzedziałowym.
Oferty mają być składane do 22 sierpnia tego roku. Harmonogram przewiduje dostawę dwóch pierwszych wagonów (po jednym każdego rodzaju) w przyszłym roku oraz pozostałych sześciu w roku 2019. Przetarg jest niewątpliwie echem niedawnych zakupów ukraińskiego przewoźnika kolejowego Ukrzaliznycia, który kupił z przeznaczeniem dla ukraińskich sił zbrojnych osiem wagonów specjalnych do przewozu konwoju.
Dla polskiego wojska będzie to skok jakościowy w porównaniu z obecnymi eszelonami kolejowych: żołnierze są przewożeni w cywilnych wagonach pasażerskich typu 111A (na zdjęciu tytułowym) czy nawet w wagonach towarowych typu G i H, odpowiadających przedwojennej pasażerskiej klasie IV, natomiast o wagonach jadalnych lub sypialnych mogą tylko pomarzyć. Dzięki temu zakupowi komfort transportu naszych żołnierzy na poligony drogą kolejową ulegnie znacznej poprawie.
Zobacz też: Francja: Pociąg TGV w eskorcie Rafale’a i Alpha Jeta
(intercity.pl)