Japońskie Morskie Siły Samoobrony przyjęły 5 marca do służby okręt podwodny Ōryū typu Sōryū. Jest to pierwsza na świecie jednostka tej klasy wyposażona w akumulatory litowo-jonowe. W budowie znajduje się bliźniacza jednostka Tōryū, która ma wejść do służby w roku 2021.
Budowa Ōryū (SS-511), jedenastego okrętu typu Sōryū, rozpoczęła się w listopadzie 2015 roku. Jednostkę zwodowano w październiku roku 2018. Ōryū dołączył do 1. Flotylli okrętów podwodnych, bazującej w Kure. Koszt budowy okrętu wyniósł 615 milionów dolarów.
3月5日、潜水艦「おうりゅう」の引渡式・自衛艦旗授与式が、三菱重工業株式会社神戸造船所において行われました。「おうりゅう」は、「そうりゅう」型潜水艦の11番艦であり、リチウムイオン電池を新たに搭載することにより、従来型潜水艦に比べ、水中の持続力や速力性能など大幅に向上した潜水艦です。 pic.twitter.com/gvAxnN2jnK
— 防衛省 海上自衛隊 (@JMSDF_PAO) March 5, 2020
Decyzje o wyposażeniu dwóch ostatnich jednostek typu Sōryū w akumulatory litowo-jonowe zapadła w roku 2014. Ich główną zaleta jest dwukrotnie większa pojemność niż klasycznych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, jednak z racji niedojrzałości technologii decyzja wywołała duże kontrowersje. dopiero w lutym roku 2017 firma GS Yuasa z Kioto ogłosiła, że opracowała akumulatory spełniające wymogi Morskich Siły Samoobrony.
Japonia postrzega akumulatory litowo-jonowa jako technologię przyszłości. Nie wiadomo jednak, czy Ōryū i Tōryū będą ostatnimi jednostkami swojego typu. Pojawiają się głosy, że Japonia może zamówić jeszcze dwa lub trzy okręty typu Sōryū. Inna opcja to wykorzystanie obu jednostek do przetestowania rozwiązań dla następnej generacji japońskich okrętów podwodnych.
Zobacz też: Korea Południowa wciąż chce budować atomowe okręty podwodne
(janes.com, navalnews.com)