NHIndustries i firmy partnerskie (Airbus Helicopters, Leonardo i Fokker) dostarczyły hiszpańskim siłom powietrznym pierwszy śmigłowiec NH90 przeznaczony do zadań SAR/CSAR. Ejército del Aire otrzyma łącznie dwanaście NH90 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej, które zastąpią starzejącą się flotę śmigłowców AS332 Super Puma i będą bazowały w Cuatro Vientos niedaleko Madrytu.
Ogółem Hiszpania zamówiła czterdzieści pięć NH90 w wersji transportu taktycznego, które mają być używane przez trzy rodzaje sił zbrojnych. Trzynaście maszyn zostało już przekazanych lotnictwu wojsk lądowych (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra).
Generał Javier Salto, dowódca hiszpańskich sił powietrznych, podkreślił, że dla hiszpańskich lotników NH90 stanowić będzie podstawowe narzędzie do wykonywania szerokiego wachlarza misji, w tym transportu taktycznego żołnierzy i wsparcia logistycznego w misjach pokojowych lub odbudowy oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych w nieprzyjaznym środowisku, które dla jednostek śmigłowcowych stanowią jedno z najtrudniejszych i najbardziej złożonych zadań.
– NH90 jest szczególnie przystosowany do działania w wysokich temperaturach i środowisku górskim – powiedziała Nathalie Tarnaud-Laude, szef programu NH90 w Airbus Helicopters i prezes NHIndustries. – Będzie atutem w ważnych misjach hiszpańskich sił powietrznych.
Hiszpański wariant NH90 ma silniki General Electric CT7 8F5, spersonalizowany system łączności oraz system walki elektronicznej opracowany przez hiszpańskie przedsiębiorstwo Indra. Użytkowanie śmigłowca będzie wspierane przez urządzenia szkoleniowe, w tym symulatory lotu FMS, sprzęt automatycznego wsparcia eksploatacji i system automatycznego planowania misji opracowany także przez Indrę.
Airbus Helicopters i hiszpańskie ministerstwa obrony podpisały kontrakt na dostawę pierwszych NH90 18 grudnia 2014 roku. Początkowo Hiszpanie chcieli kupić czterdzieści pięć maszyn, ale z powodu cięć budżetowych zamówienie zredukowano do dwudziestu dwóch sztuk. Na początku 2019 roku rząd w Madrycie i NHIndustries podpisały kontrakt, w którego myśl hiszpańskie siły zbrojne otrzymają dodatkowe dwadzieścia trzy śmigłowce transportowe NH90. Tym samym uda się zrealizować pierwotny plan mówiący o czterdziestu pięciu śmigłowcach.
Udziały w NHIndustries należą do Airbus Helicopters (62,5%), Leonardo (32%) i Fokkera (5,5%). Hiszpańskie zakłady Airbus Helicopters w Albacete zajmują się produkcją kadłuba oraz rozwojem i integracją oprogramowania awionicznego.
Zobacz też: Peru chce kupić Herculesy
(Informacja prasowa)