A-10 Thunderbolt II wykonał historyczny lot. Maszyna z 40. Eskadry Doświadczalnej (40th Flight Test Squadron) stała się pierwszą jednostką, w której podczas lotu użyto nowej mieszanki paliwa będącej pochodną alkoholu.

Według specjalistów bacznie przyglądających się testom był to zwykły lot, podczas którego nie wystąpiły żadne komplikacje. Należy przyznać, że A-10 Thunderbolt II doskonale nadaje się do testowania nowych rodzajów paliwa, w 2010 roku wykonał on bowiem podobny lot, w czasie którego sprawdzał osiągi na paliwie pochodzącym z biomasy. Instalacja paliwowa Thunderbolta pozwala na napędzanie jednego z silników paliwem konwencjonalnym, a drugiego – „nowym”. Obserwowana praca jednostki napędowej pracującej na tym drugim rodzaju paliwa i brak jakichkolwiek komplikacji daje możliwość przejścia drugiego silnika na „nowy” rodzaj paliwa po uprzednim opróżnieniu z paliwa konwencjonalnego.

Paliwo pochodzące z biomasy, składa się z oleju roślinnego i tłuszczów zwierzęcych, a znane jest jako Hydroprocessed Renewable Jet. Paliwo, znane jako ATJ (Alkohol-to-Jet), jest drugim z tak zwanych paliw alternatywnych, które w przyszłości prawdopodobnie stanie się zamiennikiem standardowego ropopochodnego paliwa lotniczego JP 8 stosowanego przez Siły Powietrzne. Po udanych testach jedynie kwestią czasu będzie wprowadzenie tego rodzaju paliwa do użytku operacyjnego, tak jak to miało w przypadku paliwa uzyskiwanego z biomasy.

(defencetalk.com)