17 października w godzinach porannych nowy irański samolot szkolno-treningowy Jasin wykonał pierwszy lot. Z tej okazji w bazie lotniczej Szahid Nodże w prowincji Hamadan odbyła się uroczystość, w której udział wzięli między innymi minister obrony generał brygady Amir Hatami, szef sił powietrznych generał brygady Aziz Nasirzade i stojący na czele funkcjonującej w ramach resortu Organizacji Przemysłu Lotniczego Iranu generał brygady Abdolkarim Bani-Tarafi.
Samolot ma rozpiętość 12 metrów, wysokość 4 metry i masę startową 5,5 tony. Prędkość startowa to około 200 kilometrów na godzinę, a maksymalna wysokość, na jaką może się wznieść – 12 kilometrów. Napędzany jest dwoma silnikami turboodrzutowymi, produkowanymi w Iranie na bazie amerykańskiej jednostki napędowej General Electric J85.
Jasin ma odznaczać się bardzo dobrą sterownością przy małych prędkościach. Takie właściwości ma zapewnić płytowe usterzenie poziome. W czasie prób naziemnych Jasina sprawdzono między innymi poprawność działania fotela wyrzucanego, który zaprojektowano specjalnie z myślą wdrożeniu w tym projekcie. Fotel ma działań ma być urządzeniem klasy zero–zero i „wyrzucać” pilota na wysokość stu metrów.
Irański resort obrony informuje, że przemysł lotniczy zmierza bezpośrednio do uruchomienia produkcji seryjnej, nie wiadomo jednak, czy nowa maszyna znajdzie się w planowanej ofercie eksportowej. Ostatecznie rozwiano też wątpliwości dotyczące nazewnictwa nowej maszyny. Oficjalnie nazywać się będzie Jasin.
Jeszcze podczas testów na kadłubie widniała nazwa Kousar 88. Odtąd Kousarem nazywany będzie wyłącznie lekki samolot wielozadaniowy, zmodernizowana irańska kopia amerykańskiego myśliwca F-5F. Według irańskich źródeł od listopada 2018 roku jest już produkowany seryjnie.
Zobacz też: Rosja odmówiła sprzedaży S-400 do Iranu
(janes.com, tasnimnews.com)