Brazylijskie lotnictwo odebrało pierwszy samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia Embraer E-99 zmodernizowany do standardu E-99M. Ceremonia przekazania samolotu o numerze rejestracyjnym 6702 odbyła się 27 listopada w zakładach Embraera w Gavião Peixoto.

Celem modernizacji jest zwiększenie możliwości samolotów w zakresie kontroli przestrzeni powietrznej, dowodzenia, walki radioelektronicznej i rozpoznania elektronicznego. Sercem zmodernizowanego systemu jest radar Saab Erieye, resztę wyposażenie elektronicznego dostarczyły między innymi Aeroelectronica International (AELI) i Rohde & Schwarz.

Z kolei w pracach nad systemem dowodzenia współuczestniczyła spółka zależna Embraera – Atech. Ma ona już spore doświadczenie we współpracy z Saabem, od roku 2016 uczestniczy bowiem w produkcji symulatorów, urządzeń szkoleniowych i urządzeń obsługi technicznej dla brazylijskich Gripenów.



Wraz z samolotami dostarczonych zostanie sześć stanowisk planowania misji i analizy. Mają one posłużyć do szkolenia i podnoszenia kwalifikacji załóg. Całość programu E-99M obejmuje transfer technologii, mający wspomóc rozwój brazylijskiego przemysłu zbrojeniowego.

Wart 144 miliony dolarów kontrakt na modernizację pięciu brazylijskich E-99 podpisano w roku 2013. Wstępnie zakładano, że pierwszy samolot zostanie dostarczony już wiosną 2020 roku, na przeszkodzie stanęła jednak pandemia Covid-19. Embraer prowadzi obecnie prace nad modernizacją drugiej zakontraktowanej maszyny.

Kontrakt na modernizację E-99M jest częścią szerszego programu modernizacji Força Aérea Brasileira. Jego główną częścią jest zakup trzydziestu sześciu Gripenów E/F (w Kraju Kawy noszących oznaczenie F-39), z których piętnaście zostanie zmontowanych w Brazylii. Pierwszy myśliwiec dostarczono we wrześniu tego roku.

Z tego powodu nie dziwi wybór radaru Saab Erieye dla E-99M. Samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia będą wszak współpracować ze szwedzkimi myśliwcami. Modernizacja E-99 ma zwiększyć zdolności brazylijskiego lotnictwa w zakresie kontroli i dozoru przestrzeni powietrznej kraju oraz koordynowania działań własnych jednostek powietrznych i lądowych.



Kolejny istotny program modernizacyjny to zakup dwudziestu ośmiu średnich samolotów transportowych KC-390 Millenium. Dwie pierwsze maszyny dostarczono w ubiegłym roku. Wiosną, wraz z wybuchem pandemii Covid-19, przeszły debiut operacyjny, dostarczając materiały medyczne do izolowanych regionów kraju, takich jak Amazonia.

E-99 to jedna z wojskowych wersji popularnego samolotu pasażerskiego Embraer EMB 145. Força Aérea Brasileira posiada obecnie pięć takich maszyn i kolejne trzy w wersji rozpoznawczej R-99. Innymi użytkownikami samolotów wczesnego ostrzegania bazujących na EMB 145 są Indie, Grecja i Meksyk.

Zobacz też: Samoloty ze śmigłem posłużą do zwalczania dronów?

(embraer.com, flightglobal.com)

Embraer