Czy rok 2025 będzie dla brytyjskich wojsk lądowych przełomem? Przedwczoraj informowaliśmy, że bojowy wóz rozpoznawczy Ajax trafił wreszcie do jednostek brytyjskich wojsk lądowych. Natomiast podczas 25. Międzynarodowej Konferencji Pojazdów Opancerzonych (International Armoured Vehicles Conference) w Farnborough zaprezentowano pierwszy złożony w pełni w zakładach w Wielkiej Brytanii kołowy transporter opancerzony Boxer. Transporter zaprezentowany na IAV wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia RS4 Kongsberg, choć pozbawiony wukaemu. British Army rozważa też integrację większego zsmu RS6, wyposażonego w działko kalibru 30 milimetrów.
Pojazd powstał w zakładach spółki joint-venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) w Telfordzie w hrabstwie Shropshire. To dobra wiadomość nie tylko dla British Army, ale też dla brytyjskiego przemysłu zbrojeniowego. Jednostki napędowe i moduły misyjne są produkowane w fabrykach w Telfordzie i Stockporcie przy wsparciu KNDS UK. Około 75% komponentów Boxera pochodzi z kraju, co zapewnia odporność na ewentualne zaburzenia łańcucha dostaw. Łącznie brytyjskich poddostawców jest około stu.
Co więcej, według Willa Gibby’ego, dyrektora zarządzającego RBSL, lokalna produkcja Boxera jest pierwszym przypadkiem wyprodukowania pojazdu opancerzonego w Wielkiej Brytanii od czasu opancerzonego pojazdu inżynieryjnego Terrier, produktu przedsiębiorstwa BAE Systems. Linię produkcyjną w Newcastle zamknięto w 2013 roku po wstrzymaniu zamówień.
At #IAV2025, we spoke with our Boxer Team Leader after the unveiling of the first British-made Boxer.
He shared what this significant milestone means for the team & their pride in delivering a programme that will strengthen the UK’s defence capabilities for the future.
— Defence Equipment & Support (@DefenceES) January 23, 2025
Serwis Breaking Defense, powołując się na rozmowę z Gibbym, ustalił, że RBSL wyprodukowało dotychczas łącznie cztery Boxery, a kolejne cztery przechodzą obecnie fabryczne próby odbiorcze. Na 2025 rok zaplanowano produkcję 48 dodatkowych wozów w wersjach transportera piechoty, opancerzonego ambulansu, pojazdu z zabudowanym wyposażeniem specjalistycznym i wozu dowodzenia.
Uczestnicy określili powstanie pierwszego Boxera na Wyspach Brytyjskich jako kamień milowy sygnalizujący powrót produkcji pojazdów opancerzonych na dużą skalę do Wielkiej Brytanii. Ministerka stanu w ministerstwie do spraw zamówień publicznych i przemysłu obronnego, Maria Eagle, stwierdziła, że jest to „najlepsza wersja Boxera dostępna obecnie na rynku”, i zasugerowała, że produkowane w Wielkiej Brytanii Boxery mogą być w przyszłości dostępne dla klientów zagranicznych. W uroczystości prezentacji pojazdu John Abunassar, dyrektor generalny Rheinmetall Defence UK.
Drodzy Czytelnicy! Dziękujemy Wam za hojność, dzięki której Konflikty pozostaną wolne od reklam Google w lutym.
Zabezpieczywszy kwestie podstawowe, możemy pracować nad realizacją ambitniejszych planów, na przykład wyjazdów na zagraniczne targi, aby sporządzić dla Was sprawozdania, czy wyjazdów badawczych do zagranicznych archiwów, dzięki czemu powstaną nowe artykuły.
Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.
Z tą zbiórką zwracamy się do Czytelników mających wolne środki finansowe, które chcieliby zainwestować w rozwój Konfliktów. Jeśli nie macie takich środków – nie przejmujcie się. Bądźcie tu, czytajcie nas, polecajcie nas znajomym mającym podobne zainteresowania. To wszystko ma dla nas ogromną wartość.
– Prezentacja pierwszego brytyjskiego Boxera to historyczny moment dla brytyjskiej produkcji obronnej, który symbolizuje nie tylko powrót produkcji pojazdów opancerzonych na brytyjską ziemię – skomentował Abunassar. – Boxer to coś więcej niż pojazd, to Future Force Enabler, zapewniający brytyjskim wojskom lądowym gotowość do poradzenia sobie z wyzwaniami jutra i serwujący realne korzyści już dziś.
Boxera wybrano w 2018 roku w ramach programu Mechanized Infantry Vehicle (MIV) i zamówiono łącznie 623 pojazdy, które mają stać się środkami transportu dla brytyjskich piechurów. W przyszłości będzie można skorzystać z opcji na 800 dodatkowych wozów. W 2019 roku brytyjskie ministerstwo obrony i konsorcjum ARTEC podpisały kontrakt o wartości 2,3 miliarda funtów na dostawę 523 Boxerów w trzech wersjach i dziewięciu wariantach specjalistycznych.
W kwietniu 2022 roku skorzystano z opcji na dodatkową setkę pojazdów. Do tego trzeba doliczyć egzemplarze prototypowe, co łącznie daje 631 transporterów. Wartość całego programu ma wynieść ponad 5 miliardów funtów (do tej sumy nie wlicza się ewentualnych 800 pojazdów dodatkowych). W 2023 roku ówczesny konserwatywny rząd poinformował, że przeznaczył środki na 1016 pojazdów, określając całkowite zapotrzebowanie na 1305.
Pierwsze Boxery MIV skonstruowano w Niemczech, a ogółem ma ich tam powstać ponad setka. Wozy prototypowe w lipcu 2023 roku rozpoczęły na Wyspach Brytyjskich próby, które miały przebiegać pomyślnie. Sprawdzono wtedy mobilność pojazdu na terenach o różnym ukształtowaniu powierzchni, w tym zdolność do pokonywania przeszkód wodnych.
Boxer is the @BritishArmy 's new state-of-the-art armoured infantry vehicle
Following his visit to the Boxer factory in Telford, Defence Minister @jcartlidgemp test drove the vehicle at UTAC Millbrook – experiencing first hand its speed, power and mobility. pic.twitter.com/7ejgtHgidU
— Ministry of Defence (@DefenceHQ) February 17, 2024
Pierwszy zmontowany w Wielkiej Brytanii Boxer wpisuje się w angielsko-niemieckie porozumienie „Trinity House Agreement on Defence” sygnowane w październiku, które zachęca do dwustronnej współpracy między tymi dwoma krajami.
Duża liczba zamówionych i jeszcze większa pożądanych Boxerów nie jest zaskakująca. Londyn wiąże z nimi duże nadzieje. Do tej pory zamówiono pojazdy tego typu w wariancie transportera piechoty, opancerzonego ambulansu, pojazdu z zabudowanym wyposażeniem specjalistycznym oraz wozu dowodzenia. Planowana jest również produkcja wersji mostowej i nosiciela broni artyleryjskiej. A to nie wszystko.
We wrześniu 2024 roku na brytyjskich targach przemysłu obronnego Patria i Rheinmetall zaprezentowały prototyp samobieżnego moździerza Boxer Armoured Mortar Variant kalibru 120 milimetrów.
Cutting-edge Patria NEMO news
Patria and Rheinmetall are thrilled to unveil the prototype Armoured Mortar Variant at the Defence Vehicle Dynamics DVD2024 exhibition in Millbrook, Bedfordshire, UK on 18 September 2024. ️
The new Armoured Mortar Variant, designed to enhance… pic.twitter.com/IGpVMA4WiM
— Patria Group (@group_patria) September 19, 2024
Z kolei Boxer Armoured Mortar Variant jest oferowany wojskom lądowym Wielkiej Brytanii w postępowaniu, które ma wypełnić potężną lukę w zakresie prowadzenia ognia pośredniego. W marcu 2024 roku w Bristolu podczas Indirect Fires Conference – konferencji poświęconej właśnie prowadzeniu ognia pośredniego i jego znaczeniu dla wojsk lądowych – przedstawiciele British Army zapowiedzieli, że istnieje duże zapotrzebowanie wojska na moździerze samobieżne kalibru 120 milimetrów. Boxer z systemem Nemo będzie mógł prowadzić ogień w ruchu, co sprawia, że będzie bardziej odporny na ogień kontrbateryjny.
Pojazdy w takiej odmianie potrzebne będą, aby zapewnić właściwe wsparcie ogniowe w ramach pancernych brygadowych zespołów bojowych (Armoured Brigade Combat Teams). Każdy batalion uzbrojony w kołowe Boxery MIV w swojej strukturze będzie miał dziewięć moździerzy wieżowych. Obecnie zdolności te na Wyspach Brytyjskich wyglądają opłakanie. Piechota zmechanizowana posiada jedynie przenośne moździerze L16A2 kalibru 81 milimetrów. Aby poprawić zdolność do wspierania piechoty na polu walki i prowadzenia działań bojowych w obszarach o wyższym stopniu zurbanizowania, Brytyjczycy prawdopodobnie będą chcieć jeszcze większej liczby moździerzy samobieżnych.