Francuska marynarka wojenna odebrała pierwsze dwa samoloty patrolowe ATL2 zmodernizowane do poziomu oznaczonego Standard 6. Docelowo na mocy kontraktu z października 2013 roku procedurę modernizacji przejdzie osiemnaście samolotów tego typu z dwudziestu dwóch posiadanych przez Marine nationale.
Standard 6 obejmuje instalację nowego radaru AESA Thales Searchmaster, systemu analizy danych akustycznych zbieranych przez boje sonarowe oraz paneli kontroli systemów nawigacyjnych i zarządzania sytuacją taktyczną. Wszystkie te modyfikacje mają ułatwić ATL2 spełnianie funkcji obrońcy Force océanique stratégique, czyli floty podwodnych nosicieli pocisków balistycznych.
Zmodernizowane maszyny wróciły do bazy Lann-Bihoué pod Lorient, gdzie stacjonują wszystkie francuskie ATL2. Działają one w ramach dwóch eskadr: Flottille 21F i Flottille 23F. Planowane jest utrzymanie ich w służbie do roku 2030.
Prace dzielą między siebie koncern Dassault Aviation, który będzie łącznie głównym wykonawcą modernizacji siedmiu egzemplarzy, i zlokalizowana w Lann-Bihoué placówka Service Industriel de l’Aéronautique. Wszystkie pozostałe samoloty doprowadzone do Standardu 6 mają być dostarczone w latach 2020–2023.
ATL2 – który w pierwotnej postaci nosił oznaczenie Breguet Br 1150 Atlantic – to konstrukcja wywodząca się z późnych lat pięćdziesiątych. Pierwszy lot odbył się 21 października 1961 roku. Poza Francją na zakup Atlanticów zdecydowały się swego czasu Holandia, Niemcy, Pakistan i Włochy. Wszystkie te kraje wycofały już swoje maszyny ze służby.
Zobacz też: Francuskie wojsko zatrudni pisarzy science fiction
(defense.gouv.fr, defenseworld.net, defense-aerospace.com)