22 stycznia w Qingdao, głównej bazie Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, uroczyście przyjęto do służby fregatę Luohe, prototypową jednostkę typu 054B. Pewne kwestie dotyczące okrętu wyjaśniły się, jednak wiele pozostaje nadal niejasnych. Nie wiadomo także, jaka będzie rola nowych fregat i w jakim stopniu zastąpią starsze jednostki typu 054A.

Zacznijmy od ważnego zastrzeżenia: typ 054B nie jest wersją rozwojową typu 054A. To niemal zupełnie nowy projekt od kilu po czubek masztu. Pierwsze konkretniejsze informacje na temat nowego typu fregat pojawiły się w 2023 roku dzięki materiałom zamieszczanym w chińskich mediach społecznościowych. Luohe powstał w szanghajskiej stoczni Hudong, zwodowano go 26 sierpnia 2023 roku, próby morskie rozpoczął już w styczniu następnego roku. Bliźniacza jednostka o nieznanym jeszcze imieniu powstaje w stoczni Huangpu Wenchong w Guangzhou (niegdyś Kanton). Ona również została zwodowana w roku 2023, aczkolwiek brakuje konkretnych dat.

Co można już powiedzieć o fregatach typu 054B? Przede wszystkim chińska marynarka wojenna zdecydowała się na większe okręty. Na podstawie zdjęć określono ich długość na około 150 metrów, a szerokość – na 17 metrów. Dla porównania: wymiary typu 054A to odpowiednio 134 i 16 metrów. Większe rozmiary to także większa wyporność. Oficjalne chińskie komunikaty tutaj o 5 tysiącach ton, aczkolwiek zagraniczni obserwatorzy szacują ją na gdzieś w przedziale 5,5–⁠6 tysięcy ton.

Większe rozmiary nie oznaczają jednak wzrostu siły ognia. Zmiany są tutaj zasadniczo niewielkie. Znaną z typu 054A armatę PJ26 kalibru 76 milimetrów zastąpiono H/⁠PJ-87 kalibru 100 milimetrów, używaną na chińskich niszczycielach. Pozostawiono blok trzydziestu dwóch uniwersalnych wyrzutni pionowych dla systemu przeciwlotniczego średniego zasięgu HQ-16 i rakietotorped Yu-8. Pozostały także dwa poczwórne bloki wyrzutni pocisków przeciwokrętowych YJ-83 na śródokręciu, aczkolwiek przesunięto je bliżej rufy.

Daleko idące zmiany przeszło natomiast uzbrojenie obrony bezpośredniej. Okręty typu 054A mają dwa zestawy typu 730 z rotacyjnym siedmiolufowym działkiem kalibru 30 milimetrów rozmieszczone po obu stronach komina. W typie 054B na postumencie między pionowymi wyrzutniami a dziobówką umieszczono natomiast zestaw typu 1130 z jedenastolufowym działkiem kalibru 30 milimetrów, zaś na dachu hangaru – zestaw rakietowy bliskiego zasięgu HQ-10, chiński odpowiednik RAM‑a. To kolejne zapożyczenie od niszczycieli.

Drodzy Czytelnicy! Dziękujemy Wam za hojność, dzięki której Konflikty pozostaną wolne od reklam Google w lutym.

Zabezpieczywszy kwestie podstawowe, możemy pracować nad realizacją ambitniejszych planów, na przykład wyjazdów na zagraniczne targi, aby sporządzić dla Was sprawozdania, czy wyjazdów badawczych do zagranicznych archiwów, dzięki czemu powstaną nowe artykuły.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Z tą zbiórką zwracamy się do Czytelników mających wolne środki finansowe, które chcieliby zainwestować w rozwój Konfliktów. Jeśli nie macie takich środków – nie przejmujcie się. Bądźcie tu, czytajcie nas, polecajcie nas znajomym mającym podobne zainteresowania. To wszystko ma dla nas ogromną wartość.

3%

Wydłużenie i poszerzenie kadłuba pozwoliły na zabudowę większego hangaru i lądowiska. Tym sposobem fregaty typu 054B przystosowano do obsługi śmigłowców Z-20. Chińska marynarka wojenna zaczyna proces zastępowania swojego podstawowego obecnie śmigłowca pokłado­wego Z-9 (Aérospatiale SA 365 Dauphin) przez znacznie większe i cięższe Z-20, będące skorupą śmigłowca Sikorsky S-70 z chińskimi silnikami, elektroniką i pięcio­łopa­towym wirnikiem głównym. Nowe maszyny są za duże, aby operować z pokładów starszych fregat. Śmigłowiec doczekał się póki co dwóch wersji morskich, wielo­zada­nio­wego Z-20J i prze­zna­czo­nego do działań ZOP Z-20F. Oprócz nich nowe fregaty mają być przystosowane do współpracy z wiropłatami bezzałogowymi.

Na podstawie zdjęć kominów można wnioskować, że zachowano układ napędowy w układzie CODAD znany z fregat typu 054A. Te ostatnie mają cztery silniki wysokoprężne SEMT Peilstick 16 PA 6V 280 STC o łącznej mocy 28 200 koni mechanicznych. To pewne zaskoczenie, wcześniej zakładano bowiem, że wraz ze wzrostem rozmiarów Chińczycy zdecydują się na popularny wśród okrętów tej klasy układ napędowy złożony z diesli i turbin gazowych (CODAG) lub intensywnie rozwijany w Chinach zintegrowany układ napędowy łączący turbiny gazowe i zasilane z generatorów wysokoprężnych silniki elektryczne (CODLAG).

Dość sporo wyjaśniło się w kwestii elektroniki. Na szczycie głównego masztu zainstalowano dwustronną obrotową antenę radaru AESA, pod nią zaś widać anteny ścianowe iden­ty­fi­ko­wane jako elementy systemu walki elektronicznej. Na dachu hangaru znalazły się dwie wyrzutnie pasywnego systemu obrony. Z kolei na rufie uważni obserwatorzy wypatrzyli kluzy sonaru holowanego i sonaru o zmiennej głębokości zanurzenia. Jakie systemy dowodzenia i zarządzenia walką zastosowano i jakie są warunki bytowe załogi – jeszcze nie wiadomo.

Co dalej?

Fregaty typu 054B są pewną zagadką. Nie wypatrzono na razie, by gdziekolwiek powstawały kolejne jednostki tego typu. Nic też nie wskazuje, aby ich pojawienie się wpłynęło w jaki­kol­wiek sposób na program budowy fregat typu 054A, koni roboczych chińskiej marynarki wojennej. Zbudowano ich do tej pory czterdzieści, a w planach jest budowa kolejnych dziesięciu. Co więcej, powstaje zmodyfikowana wersja określana jako typ 054AG. Rożni się ona przede wszystkim wydłużonym lądowiskiem i powiększonym hangarem. Wygląda więc na to, że głównym celem modyfikacji jest przystosowanie okrętów do obsługi śmigłowców typu Z-20. Kolejną widoczną zmianą jest zastąpienie armaty kalibru 76 milimetrów działem kalibru 100 milimetrów.

Możliwe, że typ 054B powstał jako projekt eksperymentalny. Już wcześniej pojawiały się informacje, że przy prędkości maksymalnej 27 węzłów okręty typu 054A miały zostać uznane za nienadające się do operowania w roli eskorty lotniskowców typu 003. Możliwe więc, że zapotrzebowanie na nowy typ fregat jest ograniczone do grup lotniskowcowych. Fregaty typu 054A są uznawana za ogólnie udane, a powstanie typu 054AG pokazuje, że MWChALW widzi cały czas potencjał w tym już ponad­dwudzie­sto­let­nim projekcie. Są one też zapewne tańsze w budowie i eksploatacji niż typ 054B, co zawsze jest zaletą.

via x.com/XH_Lee23