Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ma zamiar przedłożyć Kongresowi do akceptacji projekt zmniejszenia liczby lotniskowców US Navy z jedenastu do dziesięciu i skrzydeł lotnictwa pokładowego z dziewięciu do ośmiu. Działanie takie miałoby przynieść amerykańskiemu budżetowi obronnemu na przestrzeni dwudziestu pięciu lat oszczędności rzędu 30 miliardów dolarów.

O zamiarze redukcji liczby lotniskowców wzmiankowała strona internetowa dziennika The Washington Post przy okazji wywiadu z pełniącym obowiązki sekretarza obrony Patrickiem Shanahanem. Jak dowiedział się serwis Breaking Defense, ofiarą cięć miałaby stać się jednostka typu Nimitz, USS Harry S. Truman (CVN 75).

USS Harry S. Truman został oddany do służby w 1998 roku. Planowany czas eksploatacji okrętu to z grubsza pięćdziesiąt lat, przy czym w połowie tego okresu powinien on przejść trwający trzy do czterech lat proces wymiany rdzeni reaktorów nuklearnych połączony z remontem kapitalnym i modernizacją (Refueling and Complex Overhaul). Pentagon postuluje jednak, aby zaniechać uzupełniania paliwa atomowego Trumana, zaplanowanego na lata 2024–2028, w związku z czym zakończyłby on służbę przed rokiem 2030.

Propozycja ta może napotkać na duży opór amerykańskiego ustawodawcy. Aktualne przepisy wymagają od US Navy posiadania jedenastu lotniskowców, prezydent Trump wspominał, że okrętów tej klasy powinno być dwanaście, a analogiczny pomysł dotyczący lotniskowca USS George Washington (CVN 73), lansowany w czasach prezydenta Obamy, został odrzucony. Zgoda na redukcję przeczyłaby też koncepcjom rozwoju amerykańskiej marynarki wojennej, która miała stawać się coraz liczniejsza.

Zmniejszenie liczby lotniskowców odzwierciedlać ma coraz większe wątpliwości co do ich przydatności w warunkach prowadzenia wojny z przeciwnikiem wyposażonym w dalekosiężną broń rakietową. Natomiast środki zaoszczędzone dzięki przedwczesnemu wycofaniu Trumana ze służby miałyby rzekomo być wydatkowane na zakup najnowocześniejszych rodzajów uzbrojenia.

Komentarz

Wycofać ze służby okręt, któremu pozostaje ćwierć wieku eksploatacji, jednocześnie kupując dwa nowe lotniskowce, niemal dwukrotnie droższe? Pomysł wydaje się dość absurdalny. Chyba, że jest to kolejny blef Pentagonu, który w ten sposób chce powiedzieć Kongresowi: „Dajcie nam więcej pieniędzy”.

Zobacz też: Rosną koszty utylizacji byłego USS Enterprise

(breakingdefense.com, washingtonpost.com)

US Navy / Naval Aircrewman (Helicopter) 2nd Class Brett Warren