BAE Systems opracował urządzenie Web Enabled Data Links (WEnDL), które wykorzystując dane z systemu ADS-B zainstalowanego w samolotach cywilnych, zwiększa świadomość sytuacyjną pilotów samolotów wojskowych. Ma to na celu poprawienie bezpieczeństwa lotów w zatłoczonej przestrzeni powietrznej.

Prace nad tym rozwiązaniem trwały dwa lata. Inżynierom udało się tak skonfigurować system, że dane z systemu ADS-B są odbierane przez taktyczny system wymiany danych i prezentowane na monitorze myśliwca. System ADS-B zawiera obliczone na podstawie sygnału GPS wysokość, prędkość i kierunek lotu, a poza tym także numer lotu, typ statku powietrznego i inne informacje. WEnDL odsiewa zbędne dane, prezentując pilotowi tylko te o położeniu samolotu.

System przeszedł już testy i został dopuszczony do użytku. Na razie został zamontowany na próbę w Typhoonach wykorzystywanych przez BAE Systems do prób w lotach z lotniska zakładowego w Wartonie.

Zobacz też: Pierwszy „Centurion” RAF-u

(adsadvance.co.uk)

Łukasz Golowanow, Konflikty.pl