Komponent Powietrzny Sił Obronnych Belgii poinformował 1 sierpnia o oblataniu przez pilotów doświadczalnych Airbusa pierwszego samolotu transportowego A400M Atlas (numer boczny CT-02) z puli, które zamówiła Bruksela. Samolot wystartował z lotniska Sewilla-San Pablo w południowej Hiszpanii 30 lipca.
Jest to ważna chwila dla belgijskich wojsk lotniczych, gdyż oznacza przepustkę do rozpoczęcia procedury dostawy. Proces akceptacji powinien rozpocząć się 31 sierpnia, a przeniesienie własności z Airbusa na klienta zaplanowano na 9 października.
Atlasy zastąpią C-130H stacjonujące w bazie Melsbroek w północno-wschodniej Brukseli i należące do 20. Eskadry 15. Skrzydła Transportowego. Proces wycofywania tych przestarzałych maszyn rozpoczęto w grudniu 2017 roku, wraz z pożegnaniem C-130H numer CH-08. Czwartego Herculesa wycofano dziesięć dni temu. Wycofanie ostatniego zaplanowano na grudzień 2021 roku.
On thursday, july 30th, the first 🇧🇪 @BeAirForce #A400M #Atlas has executed its maiden flight at the @AirbusDefence facility in Seville. The aircraft performed a full Production Aircraft Test Manual (PATM) flight test profile in the late afternoon. CU soon @15WAirTransport ! pic.twitter.com/7KAzsgnNvO
— Belgian Air Force🇧🇪 (@BeAirForce) August 1, 2020
Belgia zamówiła siedem samolotów transportowych A400M. Ósmą maszynę będzie użytkować wspólnie z Luksemburgiem. Pierwotnie miała otrzymać wszystkie maszyny do końca 2020 roku, jednak z powodu wielu problemów trapiących samolot produkcja uległa znacznemu opóźnieniu. Późniejsze przestoje spowodowała pandemia choroby COVID-19. Oznacza to, że Bruksela nadal oczekuje na początek dostaw. Ich zakończenia spodziewa się w 2023 roku.
Dotychczas Airbus dostarczył różnym użytkownikom dziewięćdziesiąt jeden samolotów, z czego najwięcej odebrała Luftwaffe. Obecnie na linii montażowej w zakładach w Sewilli znajduje się setny samolot ze 174 zamówionych ogółem.
Zobacz też: Wspólne ćwiczenia Eurofighterów Luftwaffe i RAF-u na Litwie
(rtbf.be)