Dowództwo lotnictwa US Navy planuje kupić od Royal Air Force jeden samolot transportowy C-130J Super Hercules. Maszyna ma zastąpić C-130T o imieniu Fat Albert należącego do zespołu akrobacyjnego Blue Angels.
Fat Albert i wszystkie pozostałe C-130T są uziemione od lipca 2017 roku, kiedy wydarzyła się katastrofa samolotu tego typu należącego do piechoty morskiej. Brak własnego samolotu transportowego znacząco utrudnia funkcjonowanie zespołu Blue Angels. W tej sytuacji pozyskanie używanego i dostępnego od ręki C-130J wydaje się dobrym i efektywnym kosztowo rozwiązaniem.
Wielka Brytania kupiła dziesięć C-130J i piętnaście C-130J-30. Teraz te pierwsze są oferowane na sprzedaż. Dwa samoloty zostały niedawno sprzedane Bahrajnowi.
Nowe śmigła
Innym rezultatem wypadku z 2017 roku jest rozpoczynający się program wymiany śmigieł w dwudziestu czterech C/KC-130T należących do US Navy. Obecne czteropiórowe śmigła Hamilton Sundstrand 54H60 zostaną zastąpione ośmiopiórowymi śmigłami UTC Aerospace Systems NP2000. Takie same śmigła są stosowane na używanych przez marynarkę wojenną samolotach E-2C/D i C-2A.
Program wymiany śmigieł będzie kosztował 121 milionów dolarów i potrwa do osiemnastu miesięcy od momentu rozpoczęcia. Także amerykańskie siły powietrzne instalują śmigła NP2000 na wybranych C-130H należących do Gwardii Narodowej i testy na tym modelu już zakończyły się powodzeniem. Wersja C-130T bazuje na modelu H.
Zobacz też: Żmije prostytutki i sławojki, czyli o pomysłowości amerykańskich lotników
(Combat Aircraft 6/2018)