Rząd Niemiec 25 lipca zniósł ograniczenia celne wobec pierwszego kołowego wozu wsparcia ogniowego Centauro IIBR przeznaczonego dla Brazylii, który od ponad miesiąca przebywał w porcie w Hamburgu. Sprawa zdążyła już obrosnąć w teorie, w tym spiskowe, ale wyjaśnienie może być bardzo proste. Niemcy twierdzą, że chodziło o brak niektórych dokumentów eksportowych, a więc decyzja miała typowe podłoże administracyjne i celne. Za długim prze­trzy­my­wa­niem pojazdu stał brak zezwolenia na jego transport przez Niemcy.

Właściwe wyjaśnienie może jednak znajdować się gdzie indziej. Exército Brasileiro sugeruje, że w grę wchodzi czynnik polityczny, ponieważ tego typu problemy są zwykle rozwiązywane w kilka dni. Sprawa Centaura przywodzi zaś na myśl inną długotrwałą blokadę. W lutym 2023 roku Federalny Urząd ds. Gospodarki i Kontroli Eksportu (BAFA) wstrzymał sprzedaż dwudziestu ośmiu brazylijskich transporterów opancerzonych Guarani dla filipińskich wojsk lądowych.

Berlin mógł to uczynić, gdyż w konstrukcji Guarani wykorzystywane są niemieckie części. Weto Berlina uznano za rewanż za brazylijską odmowę dostarczenia Ukrainie amunicji kalibru 35 milimetrów dla samobieżnych systemów przeciwlotniczych Gepard, którymi Niemcy wsparli walczących Ukraińców. Brazylia nie chciała też się rozstać z amunicją kalibru 105 milimetrów, co motywowano chęcią utrzymania krajowych zapasów dla Leopardów 1A1 i 1A5BR. Blokada wysyłki Guarani do Azji trwała ponad sześć miesięcy. Tym razem Brazylij­czycy mają więc powody do „zadowolenia” – opóźnienie trwało „tylko” nieco ponad miesiąc.

Brazylijczycy prognozują, że blokowany dotychczas pojazd i drugi egzemplarz partii prototypowej, który obecnie znajduje się w fabryce Iveco Defence Vehicles w Bolzano we Włoszech, zostaną wysłane do Brazylii w przyszłym tygodniu. Jeśli to się stanie, w połowie przyszłego miesiąca rozpoczną się ostatnie etapy oceny technicznej i operacyjnej. Odbywać się będą w ośrodku badawczym wojsk lądowych (Centro de Avaliações do Exército) w koszarach Campo de Provas da Marambaia niedaleko Rio de Janeiro oraz w Centrum Szkolenia Pancernego (Centro de Instrução de Blindados) w Santa Maria w stanie Rio Grande do Sul.

Formalna dostawa tych pojazdów do Exército Brasileiro ma nastąpić w 2025 roku. Wtedy będzie mógł się zakończyć proces ich akceptacji. Jeśli oba pojazdy zostaną zatwierdzone, zostanie kupiona druga transza siedmiu pojazdów, które poddane zostaną kolejnym testom.

Centauro II BR od samego początku ma pod górkę. Pojazd wybrano w listopadzie 2022 roku jako przyszły VBC Cav 8 × 8 (Viatura Blindada de Combate de Cavalaria – opancerzony wóz bojowy kawalerii). Podpisanie kontraktu w sprawie pozyskania 98 egzemplarzy w kilku fazach zablokował brazylijski stołeczny sąd. Sędzia określił wozy Centauro II jako zbytek, który w dobie cięcia funduszy niemal na wszystko jest zupełnie nieuzasadnionym zakupem.

Ostatecznie program pchnięto do przodu i 15 grudnia 2022 roku Iveco Oto Melara Società Consortile (CIO), spółka joint venture Iveco Defence Vehicles i Leonardo, otrzymała od Dowództwa Logistycznego Wojsk Lądowych Brazylii kontrakt na dwa pojazdy. Nie ujawniono wartości tej umowy. Wozy powstawały w zakładach w Bolzano. Dopiero 7 maja 2024 roku opublikowano zdjęcia pierwszego pojazdu z kamuflażem używanym przez Exército Brasileiro.

W maju kilku brazylijskich żołnierzy ukończyło wstępne szkolenie we Włoszech. Na poligonach w Montelibretti i Nettuno przeprowadzono ćwiczenia strzeleckie, podczas których ocenie poddano uzbrojenie podstawowe. CIO ma dostarczyć kompletne wsparcie logistyczne i pakiet szkoleniowy.

Kołowy wóz wsparcia ogniowego EE-9 Cascavel uzbrojony w działo Engesa EC-90 kalibru 90 mm.
(Taggen, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)

Według dowódcy brazylijskich wojsk lądowych, generała Tomása Miguela Miné Ribeiro Paivy, w uzbrojeniu pozostają 2244 pojazdy opancerzone w sześciu niezależnych pułkach kawalerii zmecha­ni­zo­wa­nej, dwóch brygadach pancernych, czterech brygadach kawalerii zmecha­ni­zo­wa­nej i trzech brygadach piechoty zmecha­ni­zo­wa­nej. Centaury II mają stopniowo zastąpić część floty pojazdów rozpoznawczych EE-9 Cascavel. Zgodnie z planem 18 Centaurów jest przeznaczonych dla 2. Brygady Kawalerii Zmecha­ni­zo­wa­nej, 36 – dla 4. Brygady Kawalerii Zmecha­ni­zo­wa­nej, 36 – dla 1. Brygady Kawalerii Zmecha­ni­zo­wa­nej i sześć – dla 1. Brygady Piechoty Dżunglowej. Wszystkie pojazdy mają znaleźć się u odbiorcy do 2037 roku. W zależności od dostępnego budżetu Brasília rozważa kupno nawet 113 dodatkowych Centaurów II.

Ministerstwo obrony upatruje w modernizacji brygad kawalerii drogi do dalszego rozwoju lokalnej bazy technologicznej i przemysłowej. Kontrakty na pojazdy seryjne mogą ostatecznie doprowadzić do montażu Centaurów w brazylijskiej fabryce IDV w Sete Lagoas, w stanie Minas Gerais. Fabryka produkuje obecnie Guarani dla Brazylii i na eksport, a na potrzeby Exército Brasileiro ma też montować kołowy wielozadaniowy pojazd opancerzony VBMT-LSR Guaicurus.

Włączenie Centaurów II do inwentarza pojazdów pancernych Exército Brasileiro stanowi innowację. Nie było tam jeszcze takiego pojazdu pancernego z działem 120-mm i kompleksową zdolnością do prowadzenia operacji z zakresu ISR (wywiad, rozpoznanie, obserwacja). Dowództwo Logistyczne widzi w programie VBC Cav 8 × 8 istotną część brazylijskiego Strategicznego Programu Sił Pancernych.

Program ten ma na celu zmechanizowanie brygad piechoty i kawalerii do 2040 roku. Oprócz zakupu pojazdów obejmuje dostawę symulatorów, wsparcia logistycznego i infrastruktury. Składa się z dwóch podprogramów. Pierwszy zakłada zakup pojazdów opancerzonych Guarani i Guaicurus, samobieżnych haubic kołowych kalibru 155 milimetrów, opancerzonych wozów zabezpieczenia technicznego MaxxPro Recovery Vehicle – Performance oraz modernizację Cascaveli. Drugim podprogram dotyczy zakupu czołgu podstawowego uzbrojonego w działo kalibru 120 milimetrów i floty gąsienicowych bojowych wozów piechoty z armatą średniego kalibru, a także modernizacji Leopardów 1A5BR i transporterów M113BR.

Iveco Oto Melara