Huta Stalowa Wola i czeska spółka Tatra Export podpisały umowę o współpracy w zakresie zaprojektowania i dostawy pojazdu w układzie 4×4 wraz z kompletną dokumentacją techniczną umożliwiającą produkcję pojazdu w Polsce. Współpracę nawiązano, aby poszerzyć ofertę podwozi do wozów dowodzenia i innych pojazdów specjalistycznych na bazie pojazdu czterokołowego, w tym wozów wysokiej mobilności do transportu sprzętu i ludzi.
Pojazd ten oferowany będzie polskim Siłom Zbrojnym w ramach szeregu programów i projektów, w których uczestniczą przedsiębiorstwa Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jednym z planowanych odbiorców są wojska rakietowe i artyleria. Tutaj głównym zamierzeniem jest wprowadzenie wozów dowodzenia do dywizjonów z wyrzutniami Langusta i dywizjonowych modułów ogniowych Kryl. W tych pierwszych mogą zastąpić wozy dowodzenia WD-43 sowieckiej proweniencji. Umowa umożliwia również oferowanie pojazdu na rynki trzecie.
– Naszą specjalizacją jest produkcja systemów artyleryjskich i wypracowaliśmy w tym segmencie strategię oferowania zamawiającemu kompletnych modułów ogniowych – powiedział Bartłomiej Zając, prezes Huty Stalowa Wola. – Pozyskanie praw do produkcji pojazdu z napędem na cztery koła w Polsce znacznie rozszerza nasze możliwości dostarczenia Siłom Zbrojnym RP rozwiązań skrojonych pod ich potrzeby w programach artyleryjskich i nie tylko.
Nowy pojazd przeznaczony będzie dla wszystkich rodzajów wojsk, ma zapewnić bardzo dobre właściwości jezdne, niski koszt eksploatacji i wysoki komfort jazdy. Według deklaracji PGZ może pojawić się już na przyszłorocznym MSPO.
Warto przypomnieć, że Huta Stalowa Wola wespół z Tatrą Export awansowały do ścisłego finału w programie „Pegaz”. Oferując pojazd Patriot II, walczyć będą z innymi uczestnikami, którymi są H.Cegielski-Poznań ze spółką Arquus (Fortress), AMZ Kutno (Tur V) i Thales Polska (Hawkei).
Zobacz też: MiG-41 – ile propagandy w ambitnych planach Moskwy?
(informacja prasowa)