Wojskowe Zakłady Elektroniczne po raz kolejny zaprezentowały przenośny neutralizator bezzałogowych statków powietrznych Lanca. Tym razem nie jest to jednak wersja w powijakach, którą pokazano podczas ostatnich targów. W zasadzie jedynie pierwszy z trzech wariantów jest podobny do ubiegłorocznego.
Lanca 2.0 waży jedynie sześć kilogramów i dysponuje systemem antenowym o niewielkiej masie (około 1 kilograma), dzięki czemu może służyć jako uzbrojenie przenośne lub jako element systemu bezpieczeństwa pojazdu. Charakteryzuje się analogową i cyfrową modulacją sygnału oraz długim czasem pracy na akumulatorach. Według producenta Lanca 2.0 neutralizuje zagrożenia w podstawowych pasmach 5,7-5,8 GHz; 2,4-2,5 GHz; 0,42-0,45 GHz w zasięgu 1000 metrów z mocą około 1 wata.
Lanca 2.0+ dzięki wbudowanemu GPS-owi, kompasowi i modułowi GPRS zapewnia określenie pozycji celu względem pozycji neutralizatora. Neutralizacja odbywa się w podstawowych pasmach wykorzystania nawigacji satelitarnej GPS/GLONASS, w tym 1,2-1,7 GHz.
Nowa wersja – Lanca 2.1 – nie tylko ma już znacznie lepszy wygląd, ale także różni się parametrami. Zasięg neutralizatora to około 2000 metrów, a zakres pracy od 0,3 GHz do 6 GHz. Dodatkowe cechy to pionowa i pozioma polaryzacja anteny, możliwość wyboru częstotliwości standardowych i zadawania własnych częstotliwości z dostępnego zakresu.
Neutralizator Lanca powstał jako odpowiedź na stale rosnące zagrożenia ze strony różnego rodzaju dronów, w szczególności dronów komercyjnych. Wojskowe Zakłady Elektroniczne zapewniają, że sprzęt jest skierowany do resortów siłowych, ale może być przekazywany w dzierżawę dla profesjonalnych film ochroniarskich, które na podstawie umów będą dbać o bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, w tym rurociągów, infrastruktury portowej, a także jednostek wojskowych.
Obok trzech odmian systemu Lancy pokazano dobrze znany system Talin (Tactical Advanced Land Inertial Navigator), taktyczny system pozycjonowania inercyjnego. Służy do precyzyjnego określania pozycji i prędkości dla załóg pojazdów wojskowych i odporny jest na zakłócenia sygnału GPS. Sprzęt zaprojektowano do użycia w pojazdach cywilnych i wojskowych. Polskie siły zbrojne wykorzystują go między innymi na kołowych transporterach opancerzonych Rosomak czy samobieżnych wyrzutniach rakietowych Langusta. Talin jest produkowany i ciągle ulepszany od 2011 roku.