Zjednoczona Korporacja Lotnicza poinformowała, że kadłub samolotu Ił-78M-90A jest już prawie gotowy. Na ostatnim etapie jest proces łączenia skrzydeł z kadłubem pierwszego prototypowego egzemplarza zmodernizowanej latającej cysterny. Prace prowadzone są w zakładach Awiastar-SP w Uljanowsku.
Według służb prasowych Zjednoczonej Korporacji Lotniczej Iły-78M-90A będą wyposażone w takie same silniki jak Iły-76MD-90A. Dzięki zastosowaniu jednostek napędowych PS-90A-76 ograniczeniu ulegnie ilość paliwa zużywanego przez najnowsze rosyjskie latające cysterny. W porównaniu z Iłem-78M, napędzanego silnikami D-30KP, zmniejszy się aż o 12–14%. Zostanie wyposażony w dwa dodatkowe zbiorniki, aby zwiększyć ilość przewożonego paliwa dla innych samolotów. Poza tym Iły-78M-90A otrzymają podobną awionikę do tej, którą zastosowano w Iłach-76MD-90A.
Dyrektor generalny Awiastar-SP Siergiej Diemientjew oświadczył, że prototyp latającej cysterny wykona swój dziewiczy lot w 2016 roku. – Głównym naszym celem na przyszły rok jest przeprowadzenie pierwszego lotu egzemplarza prototypowego. Potem nastąpią próby państwowe – powiedział Diemientjew. Jego zdaniem wyniki tych testów mogą zapewnić zakładom Awiastar-SP kolejną umowę na samoloty tego typu.
Budowa prototypu samolotu rozpoczęła się w marcu bieżącego roku w ramach umowy rozwojowej z Ministerstwem Obrony Federacji Rosyjskiej. Po etapie testów i prób państwowych rozpocznie się produkcja seryjna Iłów-78M-90A. Rosyjskie lotnictwo wojskowe otrzyma ogółem trzydzieści jeden maszyn tego typu. Początek realizacji kontraktu zaplanowano na 2018 rok.
(janes.com, ruaviation.com; fot. Sergey Krivchikov, GNU Free Documentation License, version 1.2, via Wikimedia Commons)