Rheinmetall otrzymał od Bundeswehry kontrakt o wartości 110 milionów euro brutto na realizację w latach 2020–2023 modyfikacji siedemdziesięciu ośmiu bojowych wozów piechoty Marder 1. Najważniejszym punktem modyfikacji będzie wymiana układu napędowego.

W siedemdziesięciu jeden egzemplarzach w miejsce zaprojektowanego jeszcze w latach 60. silnika wysokoprężnego MTU MB 833 Ea-500 o mocy 588 koni mechanicznych do wozów trafi nowy sześciocylindrowy silnik MTU 6V 890 o mocy 750 koni mechanicznych. Zostanie on wsparty przez przekładnię Renka HSWL 256, która zastąpi dotychczas stosowaną przekładnię HSWL 194 tego samego producenta.

Wybór tak skonstruowanego powerpacka wydaje się całkiem logiczny. Silnik 6V 890 należy do tej samej rodziny co stosowana w Pumach jednostka napędowa 10V 890, toteż zostanie uproszczona logistyka dzięki wymienności wielu podzespołów. Natomiast przekładnia HSWL 256 jest obecnie stosowana w kołowych transporterach opancerzonych Boxer, które również służą w Bundeswehrze. Zwiększenie mocy stało się tutaj koniecznością ze względu na znaczny przyrost masy Mardera przez jego pięćdziesiąt lat służby. Silnik MB 833 trafił do pojazdu w jego bazowej wersji, która ważyła 28,5 tony, podczas gdy obecnie eksploatowany Marder 1A5 waży już 37,5 tony.

Można natomiast spekulować, czy wzorem powerpacka stosowanego w Pumie do Marderów trafi dodatkowy silnik elektryczny pełniący funkcję starter-generatora. Jego obecność pozwoliłaby przy silniku 6V 890 na podniesienie mocy maksymalnej do 815 koni mechanicznych przy wzroście maksymalnej prędkości obrotowej z 3800 do 4200 obrotów na minutę, jak też na ograniczenie zużycia paliwa podczas postojów.

Drugim ważnym punktem modyfikacji jest montaż wyrzutni MELLS wykorzystującej przeciwpancerne pociski kierowane Spike-LR i Spike-LR2, które ostatecznie zastąpią stosowane od lat 70. w Bundeswehrze pociski przeciwpancerne MILAN, co ma pozwolić na ujednolicenie niemieckiego uzbrojenia przeciwpancernego. Ze względu na ograniczenia niestabilizowanej armaty automatycznej kalibru 20 milimetrów nowy system przeciwpancerny stanie się bez wątpienia najmocniejszym elementem uzbrojenia Marderów.

Ponadto w ramach modyfikacji Mardery zostaną wyposażone w nowe przyrządy obserwacyjne dla kierowcy, zostanie wymieniony celownik termowizyjny dla działonowego i obecny w pojeździe system przeciwpożarowy.

Zobacz też: Bezzałogowy Wiesel Digital na AUSA 2019

(informacja prasowa)

materiały prasowe Rheinmetalla