W ramach modernizacji wszystkich systemów „swój-obcy” w całym NATO przedsiębiorstwo Hensoldt zamontuje w dziewięćdziesięciu należących do niemieckich sił powietrznych samolotach uderzeniowych Tornado nowe transpondery LTR 400. Pierwsza umowa o wartości kilkunastu milionów euro obejmuje dostawę czterdziestu dwóch urządzeń. W przyszłości Luftwaffe zamierza wymienić transpondery w ponad stu innych samolotach i śmigłowcach.
Próby kwalifikacyjne transpondera LTR 400 zakończyły się w październiku 2019 roku. W ostatnim kwartale zeszłego roku odbyły się również testy w locie sprawdzające charakterystyki systemu i jego zgodność z wymaganiami. Próby przeprowadziło Centrum Techniczne Samolotów i Sprzętu Lotniczego, znane również jako 61. Departament Techniczny Uzbrojenia (Wehrtechnische Dienststelle 61), będące jednostką doświadczalną niemieckich sił powietrznych.
Systemy identyfikacji „swój-obcy” odgrywają bardzo ważną rolę we wszystkich operacjach wojskowych. Wykorzystując automatyczną wymianę sygnałów, systemy są w stanie rozpoznać samoloty własnych lub sojuszniczych sił zbrojnych, których transpondery odpowiadają na zapytania właściwym sygnałem. Systemy samolotów przeciwnika nie odpowiadają na wysyłane zapytania.
Wszystkie państwa NATO są zobowiązane do zmodernizowania swoich urządzeń „swój-obcy” do najnowszego standardu Mode 5, który używa zaawansowanych technik kryptograficznych zabezpieczających przed zakłóceniami elektronicznymi.
Zobacz też: Modernizacja niemieckich Tornad
(monch.com)