US Navy i firma Raytheon rozpoczęły działania zmierzające ku integracji miniaturowych powietrznych systemów zagłuszania MALD z wielozadaniowym samolotem F/A-18 E/F Super Hornet. Proces integracji obejmuje szereg działań dotyczących ograniczenia ryzyka i sprawdzenia poprawności rozwiązań technologicznych. Raytheon oferuje wyekwipowanie dronów w różne warianty wyposażenia, zarówno czujniki jak i głowice bojowe.

MALD jest powietrznym dronem o wadze niespełna 300 kg i zasięgu około pięciuset mil morskich (920 km), duplikujący profile radarowe różnych samolotów należących, zarówno do Stanów Zjednoczonych, jak i państw sprzymierzonych. MALD w wersji „J” posiada możliwość zagłuszania aktywnych systemów radarowych.

Obecnie systemy MALD są sprawdzane pod kątem przydatności do działań marynarki wojennej. Raytheon wraz z US Navy wykonują testy, aby upewnić się, że broń jest w stanie wytrzymać trudy startu i lądowania na lotniskowcach.

Historia rozwoju tego projektu rozpoczyna się w 1995 roku, kiedy to Agencja Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych (DARPA) uruchomiła program MALD z zamiarem stworzenie rodziny małych dronów, które zdolne byłyby do „podwajania” charakterystyk radarowych samolotów USA, naśladując ich sygnaturę radarową oraz termalną. Drony miały być odpalane z samolotów taktycznych i mogą imitować samoloty od F-16 do B-52.

Wzrost kosztów spowodował wycofanie się z tego programu. Jednak w 2006 roku wznowiono działania nad programem MALD. Tym razem dron będzie zbudowany w technologii stealth, oraz będzie posiadał lepszą charakterystykę bojową, w tym większy zasięg oraz długotrwałość lotu.

(defencetalk.com)