Boeing poinformował o podpisaniu czterech dużych kontraktów na wsparcie dla katarskich i saudyjskich wielozadaniowych samolotów bojowych F-15 Eagle. Łączna wartość wszystkich umów wynosi ponad 10 miliardów dolarów. Trzy kontrakty dotyczą usług szkoleniowych, dostaw części zamiennych i wsparcia serwisowego samolotów zamówionych przez Katar, a czwarty kontrakt dotyczy modernizacji F-15 saudyjskich sił powietrznych.
Wsparcie techniczne dla katarskich F-15QA
W 2017 roku Katar za 12 miliardów dolarów zamówił trzydzieści sześć wielozadaniowych samolotów bojowych F-15QA Eagle. Według aktualnego harmonogramu ich dostawy powinny się rozpocząć w przyszłym roku. Samoloty zostaną wyprodukowane w fabryce Boeinga w St. Louis. Po rozpoczęciu dostaw amerykański koncern stworzy w Katarze w bazie Al-Adid centrum szkolenia załóg i mechaników.
Pierwszy z podpisanych kontraktów dotyczy właśnie wsparcia przy szkoleniu personelu przeznaczonego do obsługi F-15QA. Kontrakt ma wartość 240 milionów dolarów i będzie obowiązywał przez pięć lat – przez cały czas funkcjonowania centrum szkoleniowego w Al-Adid. Boeing poinformował, że tę umowę podpisano już w 2019 roku, ale dopiero teraz została upubliczniona.
Thank you, @MOD_Qatar Emiri Air Force, for advancing our partnership providing aircrew and maintenance training, spares and logistics support for the F-15QA fleet. #BoeingGlobalServices
Release: https://t.co/SiHyR0rSSx pic.twitter.com/drP49hpTuL
— Boeing Defense (@BoeingDefense) November 10, 2020
Drugi kontrakt z Katarem, mający wartość 68 milionów dolarów, dotyczy wsparcia technicznego i logistycznego w okresie przed rozpoczęciem dostaw. Chodzi o szkolenie pilotów i operatorów uzbrojenia jeszcze w Stanach Zjednoczonych. Trening będzie obejmował instruktaż, pokazy, szkolenie na symulatorach i loty szkoleniowe realizowane z przyzakładowego lotniska Boeinga. Szkolenie potrwa do połowy 2021 roku.
Ostatnia umowa ma wartość ponad 500 milionów dolarów i obejmuje zaopatrzenie w części zamienne i wsparcie logistyczne w Katarze. Jej realizacja rozpocznie się po pierwszych dostawach samolotów.
Modernizacja saudyjskich F-15
Boeing zawarł również umowę o maksymalnej potencjalnej wartości 9,8 miliarda dolarów na modernizację F-15 należących do saudyjskich sił powietrznych. Będzie ona realizowana poprzez program Foreign Military Sales. Przewidziane umową prace mają być wykonane w fabryce w St. Louis do 2025 roku.
Zgodnie z umową modernizacja ma obejmować nieujawnione prace przy awionice, oprogramowaniu i płatowcu, jak również zaprojektowanie, integrację i przetestowanie możliwości ewentualnych przyszłych modernizacji saudyjskich F-15. W koszty umowy jest wliczone również wsparcie producenta w kolejnych latach. Nie wiadomo, której wersji F-15 dotyczy umowa.
Siły powietrzne Arabii Saudyjskiej posiadają na wyposażeniu 228 myśliwców F-15 w trzech wersjach. Osiemdziesiąt egzemplarzy to najstarsze F-15C/D, których średni wiek przekroczył trzydzieści siedem lat. Na tę liczbę składa się pięćdziesiąt dziewięć F-15C i dwadzieścia jeden szkolno-bojowych F-15D.
Drugi wariant to F-15S, będące z grubsza odpowiednikiem amerykańskich F-15E Strike Eagle. Arabia Saudyjska ma ich sześćdziesiąt sześć, a ich średni wiek to dwadzieścia dwa lata. W 2012 roku Boeing podpisał wart 1,84 miliarda dolarów kontrakt na ich modernizację do najnowszego wariantu F-15SA.
Średni wiek osiemdziesięciu ośmiu F-15SA to pięć lat. Te myśliwce są wyposażone między innymi w system sterowania lotem fly-by wire, radar AESA Raytheon APG-63(V)3, termonamiernik czy celowniki nahełmowe dla obu członków załogi. W samolocie zwiększono również ilość przenoszonego uzbrojenia poprzez dodanie dwóch pylonów podskrzydłowych.
Zobacz też: Finlandia debiutuje na ćwiczeniach Red Flag
(flightglobal.com)