Francuska minister sił zbrojnych Florence Parly ogłosiła wczoraj, że koncern MBDA opracuje przeciwpancerny pocisk kierowany dla śmigłowców uderzeniowych Tigre w ramach programu pocisku piątej generacji Missile Air-Surface Tactique Futur (MAST-F). MBDA przedstawiło francuskiej dyrekcji generalnej do spraw uzbrojenia koncepcję bazującą na rozwiązaniach pocisku MLP/MHT (Missile Haut de Trame, Missile Longue Portée – wersja przeciwpancernych pocisków kierowanych Missile Moyenne Portée o zwiększonym zasięgu).

Modułowa architektura pocisków ma ułatwić integrację z innymi platformami lądowymi lub powietrznymi, w tym dronami klasy MALE. Francja zamierza jeszcze w tym roku podpisać kontrakt na zakup 500 pocisków nowego typu za szacowaną kwotę 700 milionów euro. Pocisk MLP/MHT i Brimstone są oferowane jako konkurencja dla Hellfire’a.

Zmodernizowany Tigre miałby przenosić maksymalnie osiem pocisków MLP/MHT, które pozwoliłyby na zmniejszenie masy bojowej śmigłowca o 100 kilogramów. Według MBDA pociski miałyby charakteryzować się masą mniejszą o 20% niż inne w tej kategorii. W ten sposób śmigłowiec zużywałby mniej paliwa i miałby większy promień działania. Według harmonogramem pociski tego typu uzyskają certyfikację w 2026 roku, a dwa lata później rozpoczną się dostawy.

Pocisk MLP/MHT ma być zdolny do trafienia w cel z odległości od 8 do 10 kilometrów, także w cel poza zasięgiem wzroku strzelca (beyond line of sight). Wyposażony jest w dwukierunkowe łącze danych, które przesyła obrazy o wysokiej rozdzielczości w świetle widzialnym i podczerwieni. Załoga Tigre’a będzie więc mogła wykorzystać obraz, aby wybrać punkt uderzenia lub nowy cel.

27 września 2018 roku europejska Organizacja do spraw Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia (OCCAR) zleciła przedsiębiorstwu Airbus Helicopters wykonanie analizy dotyczącej modernizacji śmigłowca uderzeniowego i eskortowego EC665 Tigre/Tiger HAD (Hélicoptère d’Appui Destruction) do standardu Mk III.

Głównym założeniem programu jest unowocześnienie awioniki, wyposażenia misji i uzbrojenia. Ponadto śmigłowce mają uzyskać lepszą osłonność balistyczną i większą masę startową, a także zdolność do działania w gorącym klimacie, który panuje chociażby w regionie Sahelu. Tiger będzie miał dostęp do systemu informacyjno-komunikacyjnego programu Scorpion, zaś dzięki systemowi MUM-T uzyska możliwość bezpośredniej komunikacji z dronami. Modernizacja śmigłowców ma się zakończyć w 2024 roku.

Zobacz też: Odpalenie ppk z lufy armatniej Arjuna

(edrmagazine.eu)

MBDA