20 października Rheinmetall Landsysteme powiadomił o podpisaniu kontraktu z Bundeswehrą na dostawę ponad 170 egzemplarzy modułu optoelektronicznego kierowcy Spectus II. Jest on udoskonaleniem używanego w Marderach 1A5A1 Spectusa I. Nowe moduły trafią najprawdopodobniej na pozostałe czterdzieści trzy Mardery 1A5, które w latach 2010–2011 nie zostały objęte modyfikacją do standardu 1A5A1, oraz obecne w większej liczbie w Bundeswehrze Mardery 1A3 i 1A4. Kwota kontraktu wynosi 24 miliony euro, a jego realizacja ma się zakończyć w roku 2022.
Moduł optoelektroniczny kierowcy Spectus II składa się z dwóch kamer: dziennej LLL-TV, która operuje w zakresie zarówno światła widzialnego (0,4–0,7 mikrometra), jak i bardzo bliskiej podczerwieni (0,7–1 mikrometr), co wspomaga widzialność w trudnych warunkach pogodowych, oraz termowizyjnej pracującej w zakresie średniej podczerwieni (8–14 mikrometrów). Z racji zastosowania kamery te charakteryzują się bardzo szerokim kątem widzenia, który wynosi 55° w azymucie i 41° w elewacji.
Nie jest to pierwsza umowa podpisana ostatnio z Rheinmetall Landsysteme w sprawie modyfikacji Marderów. 7 października zawarto bowiem umowę na dostawę 244 celowników termowizyjnych trzeciej generacji ATTICA, które mają trafić na wyposażenie wszystkich Marderów 1A5A1 i 1A5 oraz części pozostałych w służbie Marderów 1A4 i 1A3. ATTICA ma przy tym zastąpić powoli wycofywane z użytku w Bundeswehrze celowniki termowizyjne pierwszej generacji WBG-X, które trafiły na Mardery 1A1 w roku 1979. Ten kontrakt opiewa na kwotę 27 milionów euro, a jego realizacja ma się zakończyć w czerwcu 2023. Właściwym dostawcą kamer ATTICA jest również Hensoldt.
Warto również wspomnieć, że zarówno Spectus II, jak i ATTICA stanowić będą elementy pakietu modernizacyjnego niemieckiego Leopardów 2, które są lub będą ulepszane do standardu 2A7V lub planowanego w przyszłości standardu 2A6M3. Dzięki temu systemy świadomości sytuacyjnej i celownicze są stopniowo ujednolicane we wszystkich pojazdach opancerzonych Bundeswehry.
Czas służby zmodyfikowanych Marderów będzie jednak się zbliżał ku końcowi, gdyż w ciągu najbliższych dni ma się zakończyć produkcja pierwszej partii bojowych wozów piechoty Puma. W ramach drugiej partii, do której rozpoczęły się już przymiarki w niemieckim budżecie obronnym, ma zostać wyprodukowanych dodatkowo około 210 wozów. Całkowicie zastąpią one używane od początku lat siedemdziesiątych Mardery.
To może natomiast oznaczać, że obecnie modyfikowane „Kuny” staną się atrakcyjne dla potencjalnych przyszłych kupców, natomiast sam pakiet, który składałby się z kamer Spectus II i ATTICA, silnika Liebherra oraz opcjonalnej wyrzutni ppk Spike, będzie prawdopodobnie oferowany jako element sprzedaży tych wozów bojowych. Koszt całego pakietu modernizacyjnego – szacowany na podstawie dotychczasowych kontraktów – może wynosić około 1,5 miliona euro za pojedynczego Mardera.
Zobacz też: Pierwsi absolwenci Top Gun na F-35C
(bmvg.de, monch.com)