Kuter rakietowy malezyjskiej marynarki wojennej Pendekar (3513) typu Handalan zatonął dzisiaj w odległości około dwóch mil morskich na południowy wschód od miasta od Tanjung Penyusup w stanie Johor. Okręt zatonął o godzinie 15.54 czasu lokalnego (9.54 czasu polskiego). Według dowództwa malezyjskiej floty cała załoga, licząca trzydzieści dziewięć osób, została uratowana.
Do wypadku miało dojść około południa – wtedy doszło do zderzenia ze znajdująca się pod wodą przeszkodą i przerwania kadłuba, w związku z czym jednostka zaczęła nabierać wody. Przeciek miał zostać zauważony w momencie, kiedy woda zaczęła przedzierać się do maszynowni Pendekara. Załoga przez kilka godzin ratowała okręt, ale ostatecznie zakończyło się to niepowodzeniem.
Obecnie w rejonie zatonięcia okrętu operuje kilka jednostek malezyjskiej floty. Okręty mają zabezpieczyć miejsce zdarzenia i monitorować sytuację pod kątem bezpieczeństwa ekologicznego – na okręcie oprócz paliwa znajdowały się inne materiały eksploatacyjne i najprawdopodobniej uzbrojenie. Na szczęście żaden z załogantów nie odniósł obrażeń.
Royal Malaysian Navy Fast attack craft KD Pendekar has sunk after 'collision with an underwater object’ 2nm south east of Johor.
All crew rescued.https://t.co/qOl42vvrXE pic.twitter.com/DYFUjk8Gpd
— Navy Lookout (@NavyLookout) August 25, 2024
Pendekar jest trzecią jednostką z serii czterech kutrów rakietowych typu Handalan. Okręty zbudowano pod koniec lat 70. na zamówienie malezyjskiej marynarki w szwedzkiej stoczni Varvet w Karlskronie. Handalany stanowią rozwinięcie zbudowanych dla szwedzkiej marynarki wojennej kutrów rakietowo-torpedowych typu Norrköping. Przy długości wynoszącej 43,6 metra okręty wypierają 260 ton. Ich uzbrojenie składa się z armaty automatycznej Bofors kalibru 57 milimetrów na dziobie i 40-milimetrowej armaty L/70 na rufie.
W przeszłości kutry uzbrojone były w cztery wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych Exocet, które przed kilkoma laty zdemontowano w związku z wyczerpaniem resursu. W związku z tym jednostki typu Handalan zdegradowano do roli kutrów szturmowych. W obecnym wydaniu głównym zadaniem jednostek jest nadzór nad obszarami morskimi Malezji i wsparcie operacji poszukiwawczo-ratowniczych.
Pechowy Pendekar został zwodowany w 11 listopada 1978 roku. Podniesienie malezyjskiej bandery nastąpiło dosyć szybko, bo już 27 lipca 1979 roku. Okręt mimo czterdziestu pięciu lat w służbie był w ostatnich latach intensywnie eksploatowany. Uczestniczył między innymi w poszukiwaniach porwanego w 2015 roku przez piratów tankowca Orkim Harmony (IMO: 9524671) oraz w operacji ratunkowej malezyjskiego kutra rakietowego Perdana typu La Combattante II w 2017 roku.
KD Pendekar, terkandas.
Awaiting detailed incident/accident investigation report. pic.twitter.com/cDibWRoZBT— Kaithi At Sea (@Kay4Kumar) August 25, 2024
Ostatnim większym sukcesem okrętu było zatrzymanie w październiku 2022 roku wietnamskiego kutra rybackiego, który naruszył wody terytorialne Malezji w odległości trzydziestu mil morskich na północ od Pulau Tioman.
Warto nadmienić, że nazwę „Pendekar” noszą również polskie czołgi PT-91 używane przez malezyjskie wojska pancerne. Wozy dostarczono w latach w latach 2007–2010.