Holding Wiertolety Rossii ujawnił nowy wariant śmigłowca Mi-171Sz (eksportowy wariant Mi-8AMTSz) podczas salonu lotniczego MAKS odbywającego się w podmoskiewskim Żukowskim. Zmodyfikowany wiropłat nosi oznaczenie Mi-171Sz-WN i będzie przeznaczony dla rosyjskich sił specjalnych. Wprowadzone zmiany są efektem doświadczenia bojowego, w tym kampanii syryjskiej.

Specyfikacja określa Mi-171Sz-WN jako śmigłowiec z maksymalną masą startową 13 500 kilogramów. Może on przewozić maksymalny dopuszczalny ładunek lub uzbrojenie o masie 4000 kilogramów. Wiropłat ma zasięg operacyjny 1065 kilometrów, pułap praktyczny 6 tysięcy metrów, zaś prędkość maksymalną – 280 kilometrów na godzinę (prędkość przelotowa 260 kilometrów na godzinę). Załoga śmigłowca to trzy osoby, ale na pokładzie może przebywać do 37 żołnierzy.

Mi-171Sz-WN jest zasilany dwoma silnikami o mocy wyjściowej 1900 koni mechanicznych każdy. Wirnik główny w układzie X ma kompozytowe łopaty. Poza tym łatwo dostrzegalny jest nowy kamuflaż, który producent określił jako zdolny do daleko idącego ukrycia śmigłowca przed przeciwnikiem. Wiropłat dysponuje także pokładowym systemem samoobrony Prezydent-S.

Śmigłowiec na pokazach MAKS 2017 uzbrojony jest w osiem pocisków kierowanych Ataka, dwa zasobniki strzeleckie UPK-23-250 z dwulufowymi działkami automatycznymi GSz-23 kalibru 23 milimetry, dwie wyrzutnie pocisków rakietowych S-8, dwie bomby lotnicze OFAB-250 i dwa ciężkie karabiny maszynowe Kord kalibru 12,7 milimetra zamontowane na górnej powierzchni skrzydła. To samo uzbrojenie może być również zainstalowane na stałe w przedniej części kabiny desantu i równolegle do osi podłużnej śmigłowca. Śmigłowiec ma też gniazda do montażu karabinów maszynowych kalibru 7,62 milimetra (zobacz też: Uzbrojony Black Hawk. Nowy śmigłowiec PZL Mielec).

Wzmocniono pancerz śmigłowca poprzez dodatkowe kevlarowe wykładziny przeciwodłamkowe i wzmocniono ochronę żołnierzy desantu, montując siedzenia pochłaniające energię eksplozji. Mi-171Sz-WN otrzymał ponadto dwa żyrostabilizowane zasobniki z przyrządami optoelektronicznymi, system FLIR, noktowizyjny promiennik podczerwieni i szklany kokpit.

Zobacz też: Nowe arktyczne Mi-8 dla rosyjskiego lotnictwa

(janes.com, airrecognition.com, defpost.com)

jno, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 1.0 Generic