Hiszpańskie ministerstwo obrony wyraziło zgodę na utworzenie spółki zarządzającej programem kołowych transporterów opancerzonych w układzie 8 × 8 Vehículo de Combate a Ruedas (VCR), lokalnie nazywanych Dragón. W jej skład wchodzić będą krajowe przedsiębiorstwa Indra Sistemas, Santa Bárbara Sistemas, Sapa Placencia i Escribano Mechanical & Engineering. Celem tego partnerstwa jest spełnienie wszystkich celów operacyjnych oraz zaspokojenie wszystkich potrzeb wojsk lądowych i ministerstwa obrony.
Uważa się, że program VCR stanie się siłą napędową krajowego przemysłu. Konsolidacja czterech przedsiębiorstw ma zapewnić wysoki udział lokalnego przemysłu, szacowanym na nie mniej niż 70%. Program będzie miał szczególny wpływ w Asturii, Sewilli, prowincji Gipuzkoa (w północnej Hiszpanii) i Madrycie. Ma powstać 650 miejsc pracy bezpośrednio związanych z produkcją pojazdów i kolejne 1000 pośrednich.
Nowa spółka odpowiadać będzie za produkcję i dostawę pierwszej partii produkcyjnej, szkolenia, logistykę i konserwację pojazdów w okresie ich użytkowania. Ponadto Madryt zapowiada, że cztery przedsiębiorstwa mają również zadbać o komercjalizację międzynarodową pojazdów.
Pierwsza transza będzie liczyć 348 VCR-ów w trzynastu różnych wersjach. W pierwszej kolejności z linii produkcyjnej mają schodzić wozy w wersjach bojowego wozu piechoty, rozpoznawczej i dowodzenia. Według wstępnych założeń wszystkie egzemplarze miały trafić do odbiorcy do końca 2022 roku, ale jest wielce prawdopodobne, że termin ulegnie przesunięciu z powodu wpływu pandemii COVID-19 na stan hiszpańskiej gospodarki.
Dowództwo wojsk lądowych żąda dostaw 1000 VCR-ów w trzech transzach. Będą realizowane stopniowo. Tym samym drugą partię – 365 pojazdów – Madryt zamówi po zrealizowaniu dostaw pierwszej. Coraz bardziej mgliście wygląda sprawa dostaw trzeciej transzy – 287 transporterów – co do której zamówienia dotąd nie wypowiadano się dość precyzyjnie. Wszystkie pojazdy mają kosztować około 3,84 miliarda euro.
Celem pozyskania VCR-ów powstających na bazie wozów Mowag Piranha 5 i odpowiednio dostosowanych do wymagań hiszpańskich wojsk lądowych jest zastąpienie w służbie leciwych BMR-ów M1. W procesie decydowania o pozyskaniu nowych transporterów kluczowy był rok 2015. Wówczas postępowanie ostatecznie wznowiono, a kilka miesięcy później program przyjął realne kształty, dając szanse na pozyskanie transportera na czterdzieści lat. Ostatecznie decyzję o zatwierdzeniu budowy VCR-ów podjęto w lipcu 2019 roku.
Zobacz też: Zakończono prace nad AIP dla S-80
(defpost.com, shephardmedia.com)