Na początku przyszłego roku rosyjskie siły zbrojne przeprowadzą loty testowe bezzałogowego aparatu latającego wyprodukowanego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Bezpilotowiec typu United 40 Block 5, opracowany przez przedsiębiorstwo ADCOM, przejdzie testy w celu oceny, czy spełnia lokalne wymagania stawiane przez rosyjskie siły zbrojne.

Ali al-Dhaheri, prezes i główny projektant producenta, czyli ADCOM Systems, powiedział, że pierwszy dron trafi do Rosji w lutym. Wstępne porozumienie przewiduje, że sprzedaż kolejnych pojazdów testowych wyznaczą wyniki pierwszych lotów. Wszystko jest na najlepszej drodze do tego, aby transakcja doszła do skutku. Rosjanie są zainteresowani zakupem, ponieważ jest to szansa na podpatrzenie nowinek technologicznych, które pozwolą na uruchomienie swojej produkcji. Według różnych szacunków wojsko rosyjskie potrzebuje około stu dronów oraz co najmniej dziesięciu systemów sterowania i kontroli w celu zapewnienia skutecznego rozpoznania pola walki.

Dron typu United 40 Block 5 (Medium Altitude Long Endurance) porusza się z prędkością maksymalną 100–120 kilometrów na godzinę, operuje na średniej wysokości (8000 metrów) i może utrzymywać się w powietrzu do 120 godzin bez uzupełniania paliwa. Jest w stanie przenosić ładunek o masie do 100 kilogramów Co więcej, konstrukcja pozwala na wyposażenie w dziesięć kierowanych pocisków rakietowych Namrod o zasięgu 60 kilometrów. Tym samym bezpilotowiec oprócz standardowych misji rozpoznawczych może wykonywać operacje specjalne polegające na eliminacji celów z powietrza. Bezzałogowy statek latający United 40 Block 5 (w wersji zmodyfikowanej) zaprezentowano w lutym na tegorocznych targach przemysłu obronnego IDEX w Abu Zabi. Do pierwszych testów w locie doszło w marcu. Jego koszt to 20–30 milionów dolarów. Debiutancki lot o charakterze międzynarodowym odbył się na pokazach lotniczych MAKS 2013.

Autorem projektu drona jest Ali al-Dhaheri, a wykonaniem zajmuje się ADCOM Systems, grupa przedsiębiorstw z siedzibą w Abu Zabi, specjalizująca się w produkcji bezpilotowców, radarowych systemów kontroli ruchu i zaawansowanych systemów komunikacji.

(en.rian.ru)