Według informacji opublikowanych 4 listopada Leonardo Hispania ubiega się o dostawę pięćdziesięciu ośmiu załogowych systemów wieżowych Hitfist z armatą kalibru 30 milimetrów w ramach programu pozyskania kołowych transporterów opancerzonych Vehículo de Combate a Ruedas (VCR) w układzie 8 × 8. Informacja o zainteresowaniu ze strony Leonardo Hispania jest ciekawa, gdyż do tej pory wieży Hitfist nie brano pod uwagę w kwestii uzbrojenia hiszpańskich pojazdów opancerzonych. Nie było jej podczas sierpniowych prób ogniowych dwóch prototypów kołowych transporterów opancerzonych Dragón.

Leonardo Hispania – spółka Leonardo z siedzibą w Loriguilla w prowincji Walencja – ma doświadczenie w konstrukcji wież z rodziny Hitfist z armatami różnych kalibrów, w tym 25 milimetrów na uzbrojeniu włoskich wojsk lądowych i 30 milimetrów używaną przez irlandzkie wojska lądowe. Poza tym dostarczyła systemy wieżowe Hitfact z armatą kalibru 120 milimetrów do Omanu i Hitrole z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra do Turkmenistanu, Niemiec i Singapuru.

Hitfist z armatą kalibru 30 milimetrów zintegrowano z wieloma platformami, w tym Piranhą III, Freccią i Patrią AMV. Według danych producenta system uzbrojenia Hitfist zapewnia integrację armat kalibru do 40 milimetrów. Oferowana wieża ma dwuosobową załogę: dowódcę i strzelca. Leonardo Hispania podkreśla, że czynnik ludzki pozostaje fundamentalny pomimo rozwoju technicznego, gdyż pozwala na lepszą ocenę środowiska zewnętrznego na różnych teatrach działania, szczególnie tych, w których należy podjąć walkę przeciw czołgom. Ma zapewniać większą elastyczność i szybkość działania.

W czasie sierpniowych prób ogniowych w Almería jeden z wozów wyposażono w system wieżowy Tizona, drugi zaś zintegrowano z modułem Samson Mk II. Oba systemy uzbrojono w armatę automatyczną kalibru 30 milimetrów i zdwojone wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. Załogi obu pojazdów oddawały strzały z armaty automatycznej i karabinów maszynowych kalibru 7,62 milimetra oraz odpalały pociski Spike.

Tizona powstała we współpracy spółek Navantia, EXPAL i Elbit Systems specjalnie na potrzeby nowych pojazdów hiszpańskich wojsk lądowych. Jej bazą jest moduł wieżowy UT30MK2. Z kolei bezzałogowe wieże Samson Mk II dysponują trzydziestomilimetrowymi działkami i karabinami maszynowymi kalibru 7,62 milimetra. Mogą być również zintegrowane z wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR. Amunicja do działek i karabinów może być ładowana z wnętrza wozu, co zwiększa bezpieczeństwo załogi.

Madryt ruszył z programem pozyskania transporterów opancerzonych w 2010 roku, ale dwa razy był on zawieszany z powodu brak środków finansowych. Impuls do rozpoczęcia procedury dała śmierć sześciu żołnierzy – trzech hiszpańskich i trzech kolumbijskich – w wybuchu ajdika pod kołami hiszpańskiego wozu w Libanie w czerwcu 2007 roku.

Kontrakt na dostawę 348 kołowych transporterów opancerzonych Dragón podpisano pod koniec sierpnia. Umowa ma wartość 1,74 miliarda euro. Docelowo Ejército de Tierra chce zamówić nawet tysiąc tych pojazdów w różnych konfiguracjach. Zakłada się, że pierwsza partia trzynastu seryjnych transporterów wejdzie do służby w do końca 2021 roku. Dostawy kolejnych zakończą się w ciągu siedmiu lat od podpisania umowy. Dragóny zastąpią kołowe transportery opancerzone BMR-M1 i kołowe bojowe wozy rozpoznawcze VEC-M1.

Zobacz też: F-16C z Shaw w bazie Al-Amir Sultan

(informacja prasowa)

Ejército de Tierra