Włoski koncern Leonardo zawiązał z Boeingiem sojusz, którego celem jest wygrana w przetargu na śmigłowce dla US Air Force. Amerykańskie siły powietrzne poszukują następcy UH-1. Europejsko-amerykański duet zaproponuje w przetargu zmilitaryzowaną wersję śmigłowca AW139, oznaczoną MH-139.
– Najniższe koszty operacyjne, zwiększona niezawodność i poprawiona łatwość obsługi przełożą się na zmniejszenie wydatków US Air Force – powiedział Rick Lemaster, szef działu śmigłowcowego w Boeingu.
Żeby sprostać wymaganiom przetargu, śmigłowiec przejdzie znaczną modernizację, szczególnie w zakresie poprawy bezpieczeństwa. Jednocześnie funkcjonująca w Filadelfii linia produkcyjna cywilnych AW139, gdzie powstało już ponad 250 maszyn tego typu, powinna zaowocować zmniejszeniem kosztów zakupu śmigłowców.
Leonardo i Boeing szacują, że wybór MH-139 pozwoli zaoszczędzić w stosunku do maszyn konkurencyjnych ponad miliard dolarów w ciągu całego przewidywanego czasu służby nowych śmigłowców, oszacowanego na trzydzieści lat. MH-139 ma spełnić kluczowy wymóg amerykańskiego przetargu, to jest ma możliwość przewiezienia dziewięciu osób na odległość 225 mil morskich bez dotankowania.
Siły powietrzne chcą zakupić osiemdziesiąt cztery śmigłowce, których głównym zadaniem będzie ochrona baz z międzykontynentalnymi pociskami balistycznymi. Głównym kryterium wyboru ma być najniższa cena, ale postawione wymagania sprawiają, że wszyscy startujący w przetargu muszą zmodernizować swoje maszyny, co podniesie koszty. Pierwsze dostawy zaplanowano wstępnie na rok 2020.
Głównym konkurentem MH-139 będzie Sikorsky HH-60U. Początkowo siły powietrzne zamierzały kupić te śmigłowce bez przetargu, ale zdecydowane protesty branży lotniczej wymusiły zmianę stanowiska. Innymi konkurentami mogą być UH-1Y i UH-72.
#Boeing #MH139 is a readily available, US-built solution – combining performance, flexibility and safety. https://t.co/qseo7iqBIa #AWS17 pic.twitter.com/3P8FczItlO
— Boeing Defense (@BoeingDefense) 2 marca 2017
Zobacz też: AW139 dla wojsk lądowych Tajlandii
(defenseworld.net, defensenews.com)