Amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Departamentu Obrony (DARPA) zawarła ze spółką Calspan czteroletni kontrakt o wartości 14,1 miliona dolarów na opracowanie infrastruktury dla programu Air Combat Evolution. Celem projektu jest znalezienie zastosowania dla sztucznej inteligencji w walkach powietrznych w konfliktach o dużej intensywności i zwiększenie zaufania żołnierzy do autonomicznych samolotów bojowych.
W ramach umowy spółka zmodernizuje kilka samolotów szkolno-treningowych L-39 Albatros (maksymalnie cztery), wyposażając je w system fly-by-wire własnego projektu. System umożliwi zastosowanie w przerobionych samolotach zaawansowanego interfejsu człowiek–maszyna i algorytmów sztucznej inteligencji. Samoloty będą wykorzystywane w badaniach nad zastosowaniem sztucznej inteligencji w manewrowej walce powietrznej, co docelowo ma odciążyć pilotów i pozwolić im skoncentrować się na szerszym obrazie całego pola walki.
Loty będą realizowane z Calspan Flight Research Facility przy międzynarodowym porcie lotniczym w Niagara Falls w stanie Nowy Jork, a same próby będą się odbywać w strefie Misty Military Operating Area nad jeziorem Ontario.
Badania z wykorzystaniem L-39 to druga faza projektu Air Combat Evolution. W rozpoczynającej się właśnie pierwszej fazie firma Dynetics ma opracować pierwsze algorytmy dla prowadzenia zautomatyzowanej manewrowej walki powietrznej na poziomie operacyjnym z dużą liczbą samolotów różnych klas i typów. Będą one wykorzystywane do prowadzenia symulacji komputerowych i uczenia maszyn taktyki oraz będą stanowiły bazę do dalszego usprawniania algorytmów.
Zobacz też: Czechy otrzymają RBS 70
(intelligent-aerospace.com)