Służba prasowa rosyjskiej Zwiezdy poinformowała, że Kuzbass (K-419) – okręt podwodny z napędem atomowym projektu 971 Szczuka-B (w kodzie NATO: Akuła) – poddawany jest ostatnim pracom modernizacyjnym i zostanie przekazany rosyjskiej marynarce wojennej jeszcze w tym miesiącu.
Okręt powróci do służby we Flocie Oceanu Spokojnego i do swojej bazy macierzystej na Kamczatce. Obecnie przechodzi ostateczną fazę prób stoczniowych, które mają sprawdzić poprawność działania zmodernizowanych urządzeń pokładowych. Na okręcie wymieniono urządzenia odpowiadające za uzdatnianie powietrza: zamontowano specjalne filtry usuwające z powietrza cząstki stałe, pyły i kurz. Modyfikacji uległy również sprzęt łączności radiowej i aparatura sonarowa. Stoczniowcy odnowili także kadłub okrętu i osprzęt elektryczny, mówi się również o wymianie uzbrojenia, w tym pocisków rakietowych, na nowsze. Resurs okrętu ma zostać wydłużony o kolejne dwadzieścia lat. Ogółem Rosjanie uważają, że uda się osiągnąć poziom techniczny okrętów projektu 885M.
Stępkę pod Kuzbassa położono 28 lipca 1991 roku w Komsomolsku nad Amurem, zaś już w grudniu 1992 roku wszedł do służby w rosyjskiej marynarce wojennej. Do 1998 roku nosił nazwę Morż, potem został przemianowany. 17 sierpnia 2009 roku podpisano kontrakt na jego modernizację. Początkowo prace modernizacyjne i remontowe miały się zakończyć w 2011 roku, później zaś w nieprzekraczalnym terminie 31 października 2013 roku. Wówczas okręt nie wrócił jednak do służby, zaś opinii publicznej nie poinformowano o jakichkolwiek opóźnieniach. Kuzbass jest remontowany od 2009 roku przez rosyjskich stoczniowców ze stoczni Zwiezda mieszczącej się w miejscowości Balszoj Kamień w Primorskim Kraju.
(navyrecognition.com; na zdjęciu Kuzbass (K-419) podczas rejsu w 2008 roku, fot. Alex omen, via Wikimedia Commons, na licencji Creative Commons Attribution 3.0 Unported)