Ministerstwo obrony Kuwejtu poinformowało 12 lutego, że nie odbierze kolejnych śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal z powodu ujawnienia bliżej nieokreślonych wad technicznych w dwóch pozyskanych maszynach. Przedstawiciele spółek Airbus Helicopters i Safran Helicopter Engines – producenta silników – nie skomentowali informacji kuwejckiego resortu obrony. Rzecznik prasowy Airbusa stwierdził jedynie, że spółka nie otrzymała formalnego powiadomienia.

Określeniem wykrytych usterek i opracowaniem sposobów ich usunięcia zajmie się powołany naprędce specjalny komitet techniczny. Airbus ma dostarczyć raport dotyczący wad i sposobów zapobiegania ich wystąpieniom w przyszłości. Dopiero wtedy kuwejckie ministerstwo obrony zadecyduje o możliwym wznowieniu dostaw.

Nieoficjalnie mówi się, że problematyczne są silniki turbowałowe Turboméca Makila 2A1 o mocy 2382 koni mechanicznych. Informacje, które ujrzały światło dzienne, są odpowiedzią na zapytanie części opozycyjnych deputowanych w Zgromadzeniu Narodowym w sprawie wad technicznych Caracali.

Śmigłowce H225M Caracal już wcześniej sprawiały Kuwejtowi problemy. Umowa znalazła się pod lupą Narodowej Komisji Antykorupcyjnej i Biura Kontroli Państwowej na wniosek premiera Dżabira Mubaraka al-Hamada as-Sabaha. Szef kuwejckiego rządu podjął taką decyzję po doniesieniach francuskich mediów, że Farid Abdelnur, libański pośrednik tej mowy, zażądał od Airbusa prowizji w wysokości 60 milionów euro. Dochodzenie, które trwało od grudnia 2017 roku do stycznia 2019 roku, skutecznie opóźniło dostawy pierwszych dwóch maszyn o ponad rok.

Kuwejt zamówił trzydzieści H225M w sierpniu 2016 roku. Dwadzieścia cztery maszyny trafią do sił powietrznych, zaś sześć – do gwardii narodowej. Wartość kontraktu to 1,07 miliarda euro. Caracale służyć będą do wykonywania zadań SAR/CSAR i MEDEVAC oraz transportu wojsk. Airbus zapewnia także wsparcie logistyczne i dostawy części zamiennych. Pierwsze maszyny rozpoczęły próby w locie w październiku 2019 roku.

Zobacz też: Węgry zamówiły szesnaście Caracali

(janes.com, defpost.com, defenseworld.net)

Airbus / Eric Raz