27 października odbyło się pierwsze spotkanie przedstawicieli południowokoreańskich sił zbrojnych i ośrodków badawczo-rozwojowych przemysłu zbrojeniowego. Tym samym zainaugurowano wstępny etap prac nad projektem lotniskowca lekkiego LPH-II.

Celem spotkania było określenie kluczowych technologii koniecznych do zbudowania i wdrożenia okrętu do służby. Agencja zamówień obronnych DAPA poinformowała również o przeprowadzeniu przeglądu wydatków na prace badawczo-rozwojowe w ramach programu szacowanego ogólnie 1,74 miliarda dolarów.

Za kluczowy uznano rozwój technologii, których pozyskanie z zagranicy może być utrudnione lub niemożliwe. Co ciekawe, w tej grupie znalazły się okładziny pokładu lotniczego odporne na działanie gazów wylotowych silników samolotów pionowego startu.

W pracach uczestniczy obecnie siedem instytucji, w tym: państwowa Agencja do spraw Rozwoju Obronności, LIG Nex1 i Narodowy Uniwersytet Pusan. Wobec nacisków marynarki wojennej, aby przyspieszyć prace, DAPA deklaruje zakończenie rozwoju kluczowych technologii do roku 2024, co ma pozwolić wprowadzić okręt do służby do roku 2033.

Widać też przyrost ambicji marynarki wojennej. Początkowo LPH-II miał mieć wyporność 30–35 tysięcy ton, obecnie mówi się już o 40 tysiącach ton. Tym samym południowokoreański lotniskowiec zaczyna się zbliżać rozmiarami do okrętów amerykańskich i chińskich śmigłowcowców typu 075. Szef operacji morskich, admirał Boo Suk-jung, enigmatycznie stwierdził, że zostaną rozważone różne opcje, a projekt będzie skierowany we właściwym kierunku.

Zobacz też: Trzy lotniskowce, czyli tureckie marzenia ściętej głowy

(yna.co.kr)

Republic of Korea Armed Forces