Agencja zamówień wojskowych DAPA poinformowała, że 28 września rząd Korei Południowej podjął decyzję o opracowaniu zaawansowanego transportera amfibijnego przeznaczonego dla Korpusu Piechoty Morskiej. Według komunikatu na 139. posiedzeniu Komitetu do spraw Promocji Projektów Obronnych zatwierdzono projekt rozwojowy, który ma zostać zrealizowany około 2036 roku. Seul zagwarantował na to budżet 2,1 miliarda wonów (ponad 7 miliardów złotych). Nowy pojazd ma zastąpić starzejące się transportery KAAV7A1 (lokalną wersję amerykańskich LVTP-7) i cechować się jeszcze większą mobilnością i przeżywalnością na polu walki.

Wkrótce mają ruszyć prace nad silnikiem i innymi ważnymi komponentami. Wydaje się, że szczególnie złożone będzie opracowanie jednostki napędowej siłami lokalnych przedsiębiorstw. Równolegle wybierany będzie moduł uzbrojenia. W fazie badań i rozwoju z pewnością zostaną wykorzystane doświadczenia z produkcji i eksploatacji pojazdów rodziny KAAV (Korean Amphibious Assault Vehicle). Postawienie sobie tak dużych wyzwań to część strategii uniezależnienia się od technologii pozyskiwanej z zewnątrz, w szczególności amerykańskiej, na której bazie powstały KAAV‑y. Jest to też wyraz długofalowego myślenia o rozwoju piechoty morskiej i ciągłości jej działania.



Długofalowość wynika z tego, że obecnie w Korei Południowej powstaje inny gąsienicowy transporter amfibijny nowej generacji KAAV-II, którego model zaprezentowało przedsiębiorstwo Hanwha Defense podczas salonu przemysłu obronnego ADEX 2019 w Seulu. Z komunikatu DAPA wynika więc, że powstanie jego następca, które w służbie będzie mógł pojawić się około roku 2036. Niewykluczone jednak, iż nowy wóz będzie daleko idącą modyfikacją jako KAAV‑II.

Rozwój nowego pojazdu ma wyeliminować wszelkie jego mankamenty. W zamyśle Seulu całość produkcji podzespołów KAAV-II będzie zlokalizowana, ale pierwsza partia wozów otrzyma silnik MTU i skrzynię biegów Kinetics Drive Solutions. Nowy pojazd ma już być produkowany całkowicie lokalnie. Długi horyzont czasowy opracowania nowego pojazdu desantowego i zabezpieczenie w postaci KAAV-ów drugiej generacji pozwoli na zachowanie gotowości operacyjnej piechoty morskiej.

Korpus Piechoty Morskiej Korei Południowej używa pojazdów rodziny KAAV w trzech odmianach: transportera opancerzonego KAAVP7A1, wozu dowodzenia KAAVC7A1 i wozu zabezpieczenia technicznego KAAVR7A1. Obecnie ma ich w służbie około 170 sztuk. Ośmiu pojazdów używa też filipińska piechota morska, która trzy lata temu stała się pierwszym zagranicznym użytkownikiem KAAV‑ów.



KAAV-II ma powstać jako uzupełnienie floty KAAV-ów, które potem będzie sukcesywnie zastępował. Obsługiwany będzie przez trzyosobową załogę, zaś na jego pokładzie będzie mogło zmieścić się dodatkowo dwudziestu jeden żołnierzy piechoty morskiej. Będzie poruszał się z maksymalną prędkością na ladzie 70 kilometrów na godzinę, a na wodzie dzięki dwóm dyszom wodnym – z prędkością 25 kilometrów na godzinę. Za zwiększoną prędkość (i zmniejszoną masę) będą odpowiadać gumowe gąsienice.

Według producenta zapas paliwa pozwoli na przejechanie około 480 kilometrów. W wodzie będzie mógł pozostawać przez dwie godziny. Wóz otrzyma dwa rozkładane falochrony na przodzie i tyle pojazdu oraz dwa rozsuwane pod gąsienice, a także wieżę bezzałogową z armatą automatyczną kalibru 40 milimetrów, zasilaną amunicją teleskopową Poongsan. O dostawę systemu wieżowego zadba przedsiębiorstwo S&T. Zarówno KAAV-y-II, jak i nowo opracowywane amfibie będą mogły prowadzić działania ze śmigłowcowców desantowych typu Dokdo.

Faza badawczo-rozwojowa KAAV-a-II i wewnątrzzakładowe prób nowego transportera zakończą się w przyszłym roku przekazaniem przez Hanwha Defense dwóch prototypów. Wówczas państwowa Agencja Rozwoju Obronnego (ADD) rozpocznie testy: jeden posłuży do prób mobilności i funkcjonalności na lądzie, drugi przejdzie próby desantowania i poruszania się w wodzie w toku drugiego etapu rozwoju w latach 2023–2028. Jeśli wszystkie etapy będą realizowane bezproblemowo, produkcja seryjna rozpocznie się w zakładach w Changwonie w 2029 roku.



Seul traktuje poważnie rozwój piechoty morskiej. W ubiegłym roku podjęto decyzję o pozyskaniu kolejnych okrętów desantowych, KAAV-ów i śmigłowców MUH-1 Marineon. Ponadto na bazie Marineona i przy wykorzystaniu krajowych rozwiązań DAPA zamierza opracować śmigłowiec przeznaczony do trałowania min morskich. Prace mają ruszyć w przyszłym roku i potrwać co najmniej dziewięć lat.

Komitet do spraw Promocji Projektów Obronnych zatwierdził również plan opracowania nowego 130-milimetrowego przeciwokrętowego systemu rakietowego. Projekt będzie prowadzony przez ADD i zakończy się do 2023 roku. Założeniem projektu jest zwiększenie możliwości reagowania na zagrożenia ze strony artylerii przybrzeżnej i przeciwdziałania wrogiemu desantowi. Zdecydowano również o kontynuowaniu planów rozwoju kolejnej generacji rodzimych fregat w ramach programu pod nazwą Ulsan Batch III. Na realizację zaplanowanego na lata 2023–2032 programu przeznaczono budżet 2,85 miliarda wonów.

Zobacz też: Tigery i KC-135 odnalazły rozbitków na bezludnej wyspie

US Navy / Electronics Technician 3rd Class Daniel Ball