Koncern stoczniowy Damen poinformował o zakończeniu prób morskich pierwszej indonezyjskiej fregaty typu SIGMA 10514. Okręt powstawał w stoczniach w Holandii i Indonezji.
Raden Edi Martadinata jest najbardziej skomplikowaną jednostką, która do tej pory powstała w stoczni PT PAL. Budowa fregaty przebiegała w bardzo interesujący sposób. Nadbudówki oraz wszelkie bardziej skomplikowane elementy powstawały w Holandii, a następnie były transportowane drogą morską do Surabaji, tam następowała ich integracja z budowanym na miejscu kadłubem.
Pierwszy, trwający tydzień, etap prób został przeprowadzony na terenie stoczni i obejmował sprawdzenie układu napędowego oraz systemów bezpieczeństwa. Następnie okręt wyszedł na Morze Jawajskie, gdzie przeprowadzono kompleksowe próby morskie oraz testy uzbrojenie i elektroniki. Według Damena próby były bardzo udane, a większość systemów działała sprawnie już za pierwszym razem. Konieczne niewielkie poprawki zostaną zrealizowane do końca września.
Raden Edi Martadinata wejdzie do służby na początku przyszłego roku. Bliźniaczy I Gusti Ngurah Rai powstaje w podobny sposób i nie został jeszcze zwodowany. Fregata ma być gotowa do końca 2017. Indonezyjska marynarka posiada jeszcze cztery korwety typu SIGMA 9113.
(janes.com; fot. materiały prasowe Damen Group)