Panel ekspertów hiszpańskiego ministerstwa obrony zatwierdził przegląd krytyczny budowanych okrętów podwodnych typu S-80 (w Hiszpanii klasyfikowanych jako typ Isaac Peral). Tym samym uznano, że program jest gotowy do odmrożenia i ponownego wejścia do fazy produkcyjnej. Jest to bardzo ważny krok dla przyszłości programu budowy i wprowadzenia do służby następców okrętów podwodnych typu Agosta.
Okręty podwodne typu S-80 o napędzie niezależnym od powietrza budowane są przez przedsiębiorstwo stoczniowe Navantia w Kartagenie. Zamówione zostały przez hiszpańską marynarkę wojenną na mocy kontraktu z 2004 roku. Ówcześnie wartość kontraktu wynosiła blisko 1,8 miliarda euro, zaś po sześciu latach wzrosła do 2,12 miliarda euro. Początkowo pierwszy okręt miał być dostarczony w 2011 roku. Z powodu kryzysu budżetowego w Hiszpanii przełożono dostawę na 2015 rok, zaś kolejne miały być przekazywane odbiorcy w rocznych odstępach.
W 2013 roku pojawiły się problemy dotyczące ciężaru okrętu podwodnego, który ważył, według różnych źródeł, od 75 do 100 ton więcej niż zakładały normy. Zagrażało to utrzymywaniu się okrętów na wodzie.
Wówczas z pomocą przyszła stocznia Electric Boat należąca do General Dynamics. Projektowana długość okrętu została zwiększona z 71 do 80 metrów poprzez dodanie pierścienia o długości dziesięciu metrów. Dzięki temu zostaną rozwiązane problemy z wagą i spodziewaną niezdolnością do pływania nawodnego. Wzrosła tym samym wyporność okrętu, który został zabezpieczony przed niechybnym zatonięciem. Jeśli nie będzie żadnych przeszkód, pierwszy okręt typu Isaac Peral zostanie dostarczony w 2018 roku.
Obecnie w budowie są trzy okręty: Isaac Peral (S-81), Narciso Monturiol (S-82), Cosme García (S-83). Czwarty okręt – Mateo García de los Reyes (S-84) – jest w fazie planów.
(janes.com; fot. materiały prasowe Navantii)