Norweska spółka Kongsberg Defence & Aerospace otworzyła zakład serwisowania śmigłowców. W warsztatach w mieście Kongsberg śmigłowce będą mogły przechodzić rutynowe prace serwisowe i naprawcze oraz całościowe przeglądy. Dzięki specjalnemu stanowisku testowemu w zakładach będzie można kompleksowo sprawdzać układy transmisji w śmigłowcach AW101 i NH90 przed powtórnym dopuszczeniem do lotu.
Zakład jest częścią szerszej współpracy Kongsberga z włoskim koncernem Leonardo. Na podstawie umów podpisanych przez oba przedsiębiorstwa Kongsberg zapewni całościową obsługę norweskich AW101 i NH90 oraz będzie pomagał w serwisowaniu i naprawach tych śmigłowców należących do Szwecji, Danii, Finlandii i innych klientów z tego regionu. Zakład ma zapewnioną pracę przynajmniej na trzydzieści lat.
Norwegia zamówiła szesnaście AW101 do zadań ratowniczych. Ich dostawy mają się zakończyć w 2020 roku. Leonardo ma zapewnić możliwość wylatania około 90 tysięcy godzin przez flotę szesnastu AW101 w ciągu pierwszych piętnastu lat eksploatacji. W bazie Sola działa już pełny symulator lotu dla AW101, oddany do użytku w czerwcu 2017 roku.
Kraj Fiordów otrzyma docelowo czternaście śmigłowców NH90. Osiem będzie przeznaczonych dla straży wybrzeża, a sześć będzie przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych.
Zobacz też: Szwecja: Utrzymanie NH90 sześć razy droższe niż UH-60
(shephardmedia.com)