Według USNI News to jeszcze nie koniec eksperymentów z lotnictwem na USS America (LHA 6). W ramach przygotowań do najbliższego rejsu operacyjnego nowy śmigłowcowiec wyjdzie w morze jeszcze trzykrotnie, za każdym razem z nieco zmodyfikowanym składem grupy lotniczej.
Przy najbliższej okazji do około trzydziestu bazujących na okręcie maszyn dołączy po jednym dodatkowym CH-53E Super Stallionie i UH-1Y Venomie. O jedną lub dwie sztuki zwiększona zostanie też przyjęta dotychczas za normę liczba sześciu AV-8B Harrierów II.
Jak mówi dowódca 15. Jednostki Ekspedycyjnej Piechoty Morskiej (15th MEU), pułkownik Joseph Clearfield, dotychczasowy kształt komponentu lotniczego stał się nieco archaiczny. Metodą prób i błędów wybrany zostanie więc docelowy zestaw lotnictwa stacjonującego na tego typu okrętach.
Jedną z głównych cech śmigłowcowca USS America jest to, że nie ma on zatapianego doku, przez który z ładowni mogłyby wypływać poduszkowce, barki desantowe i amfibie. Przerzucony na ląd może więc zostać tylko ten sprzęt, który uniosą Ospreye i śmigłowce, albo ten, który można rozładować za pomocą dźwigu. Razem z Americą mają jednak standardowo wyjść w rejs dwa mniejsze okręty desantowe, USS San Diego (LPD 22) i USS Pearl Harbor (LSD 52) – oba wyposażone w doki.
Zgodnie z nową doktryną USMC trzy różne rodzaje jednostek desantowych (LHA/LHD, LPD i LSD) powinny nie tylko móc działać w zespole, lecz także być gotowe do działań samodzielnych. Dlatego odchodzi się od sztywnego rozdziału lotnictwa między poszczególne okręty. Wedle tego schematu w październiku 2016 roku, gdy USS Wasp (LHD 1) udał się w drogę do portu macierzystego, śmigłowce AH-1W i UH-1Y operowały przeciw bojownikom islamskim w Libii z pokładu USS San Antonio (LPD 17).
Choć pomysł zwiększenia liczby śmigłowców na USS America wydaje się racjonalny, informacja o zaokrętowaniu większej liczby Harrierów skłania do zastanowienia. Na okręcie tym bowiem miały bazować Lightningi II. Prawdopodobnie jednak jedyna pozostała w tej chwili na kontynencie eskadra liniowa przezbrojona w F-35B, VMFA-211, nie osiągnęła jeszcze odpowiedniego stopnia gotowości.
(usni.org, warisboring.com)